سلول های کبدی,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
محققان

شرکت وارد کننده بی بران نوع جدیدی از سلول های کبدی به اسم پیش سازهای هیبریدی هپاتوبیلاری (HHyP) را شناسایی نموده اند که طی تکوین اولیه انسان شکل می گیرند.

به گزارش ایرنا به نقل از مشکل عروقی ستاد گسترش علوم و فن آوری های سلول های بنیادی، سلول های HHyP در مقدار کم در زمان بلوغ هم وجود دارند و میتوانند به دو نوع سلول اصلی کبدی (هپاتوسیت ها و کلانژیوسیت ها) مبدل شوند. این دستور به HHyP ها خصوصیت های شبه بنیادی ژل ایکس پرونتوسان می بخشد.

محاسبه HHyPs نشان داده است که این سلول ها مثل سلول های بنیادی موشی هستند که در ترمیم سریع کبد موش طی آسیب های بزرگ مثل سیروز نقش دارند.

شناسایی سلول های HHyPs بعنوان محلول پرونتوسان چیست سلول های شبه بنیادی در کبد انسانی میتواند راه گشای طیف وسیعی از کاربردها در پزشکی بازساختی به خاطر درمان بیماری های کبدی باشد و نیاز به پیوند کبدی را مرتفع سازد.

دکتر اسپری برای زخم رشید سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه، گام بعدی را یافتن دستورالعملی برای تبدیل سلول های بنیادی پرتوان به HHyPs و سپس پیوند این سلول ها به بیماران می داند.

در حال حاضر، بیماری های کبدی پنجمین علت مرگ در بریتانیا محسوب میشوند و شمار بیماری های مربوط به این اندام حیاتی بطور دائم در حال افزایش است که علت این دستور میتواند تغییر روش زندگی و افزایش چاقی، سو مصرف الکل و... باشد.



منبع