ربات میکروسکوپی,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
دانشمندان،

نوعی نخ های رباتیکی ساختند که میتواند در مسیرهای باریک و پیچیده پانسمان هیدروکلوئید کامفیل مثل عروق مغز حرکت کند!

به گزارش تسنیم، دانشمندان دانشگاه" MIT" آمریکا، نخ های رباتیکی ساختند که برای تمیز کردن لخته های خونین وارد مغز میشود و از سکته مغزی جلوگیری میکند.

پایگاه علمی" wiley" در گزارشی توضیح میدهد که این ربات رشته ای با توانایی هدایت مغناطیسی میتواند فعالانه سوپرازورب پی در مسیرهای باریک و پیچیده مثل عروق مغز حرکت کند؛ این نخ بسیار قابل انعطاف هست و قادر هست تا به صورت نخست خود بازگردد.

" Xuanhe Zhao" استادیار دانشگاه مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و محیطزیست در MIT میگوید: « درصورتی که بتوان سکته حاد را در ۹۰ دقیقه نخست یا قبل از آن درمان کرد، میزان بقای بیماران پانسمان زخم حفره ای میتواند به میزان چشمگیری افزایش یابد؛ بعلاوه درصورتی که بتوانیم دستگاهی طراحی کنیم که در این ساعت طلایی، انسداد رگ ها را به وضعیت طبیعی برگرداند، می توانیم از آسیب دائمی مغز جلوگیری کنیم و این امید ما هست.»

در حال حاضر پزشکان برای تمیز کردن لخته های خونین در مغز، از عمل" جراحی پوست اندوواسکولار" استفاده می کنند؛ در این عمل جراح با وارد کردن سیمی نازک از پائین کشاله های ران از طریق سرخ رگ اصلی مریض، اقدام به جراحی می کند؛ جراح با هدایت یک فلوروسکوپ، بطور هم زمان از رگ های خونی با پرتو X تصویر‌برداری می کند و بصورت دستی سیم را به درون رگ مصدوم مغز میچرخاند!

" فلوروسکوپی" نوعی تصویر‌برداری سوپرازورب سی پزشکی و از گروه رادیولوژی هست که با تابش پرتو ایکس، روی مانیتور تصاویری را نمایش میدهد.

در آینده، این فن آوری امکان دارد با فن آوری های موجود در اندوواسکولار موجود همراه شود و به پزشکان این قابلیت را بدهد که از راه دور، ربات را از طریق رگ های مغزی مریض هدایت کنند؛ این قابلیت باعث سرعت در درمان انسداد ها و ضایعات می شود؛ مثل مواردی که در سکته مغزی رخ میدهد.



منبع