پوکی استخوان، بیماری خاموش
پوکی استخوان که به عنوان ﺑﯿﻤﺎری ﺧﺎﻣﻮش ﻟﻘﺐ گرفته، نوعی بیماری است که با کاهش تراکم

و کیفیت استخوان همراه است. به علت شیوع بسیار بالا، این بیماری در سراسر جهان به عنوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته می‌شود.

به گزارش : مهمترین و شناخته شده‌ترین پیامد اکتی کوت پوکی استخوان شکستگی است. از آنجائی که استخوان پوک و شکننده نیز می‌شود، خطر شکستگی در این بیماران به شدت افزایش می‌یابد و چون از دست دادن تراکم استخوان در این بیماری بسیار آهسته و بطئی اتفاق می‌افتد، در بسیاری از موارد اولین تظاهر بیماری بروز شکستگی است.

با پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های تشخیصی و درمانی، پوکی استخوان زخم ساق پا در حال حاضر به عنوان یک بیماری قابل تشخیص و درمان شناخته می‌شود و با درمان پوکی استخوان تا حدود زیادی می‌توان از شکستگی به عنوان مهمترین پیامد بیماری جلوگیری کرد.

مرکز تحقیقات پوکی استخوان وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۹ کار خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی آغاز کرد و در حال حاضر هم راستا با عفونت جای بخیه سزارین اهداف شبکه تحقیقات استئوپروز و انجمن استئوپروز در کشور در جهت فراهم ساختن شواهد مورد نیاز جهت سیاستگذاری و تصمیم‌گیری مدیران و سیاستگذاران حوزه سلامت در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌نماید.

اهدافی که مرکز تحقیقات استئوپروز دنبال می‌کند، بر اساس برنامه راهبردی این مرکز و در راستای لایتسیموس اهداف متعالی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌باشد.

پوکی استخوان در سنین پیری شیوع بیشتری دارد، این موضوع در افراد بالای ۵۰ سال به خصوص در زنان، موضوع خیلی جدی است و باید به آن توجه اساسی شود.

از هر ۳ نفر زن بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی می‌شود. این آمار مربوط به دنیا است اما در ایران هم به همین شکل انواع زخم است. در مردان این آمار کمتر بوده و از هر ۵ نفر یک نفر دچار شکستگی می‌شود.

شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان خیلی شدید است و به خصوص بعد از سن یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود. باتوجه به پیرشدن جمعیت کشور، تعداد سالمندان در کشور هم روبه افزایش است و به همین دلیل به این بیماری باید توجه جدی‌تری شود.

منبع: ایرنا


منبع