گیاهان,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
پژوهشگران

بر این باورند که داروهای گیاهی میتواند در روش های درمانی فشار خون بالا در آینده بکار گرفته شوند.

به هارتمن گزارش ایسنا، بشر از هزاران سال پیش از داروهای گیاهی بهره برده است. پژوهشگران همواره به دنبال شیوه های درمانی جایگزین بهتری هستند که آنان را بر آن داشته تا در خصوص اثرات بعضی از این گیاهان بازنگری کنند.

در بررسی اخیر به مطالعه روی گیاهانی پرداخته گردید که اشخاص به تأثیر آنها در درمان فشار خون بالا عقیده دارند. هرچند رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی عفونت بدن میتواند در کنترل فشار خون مؤثر باشد در بعضی از موارد استفاده دارو اضطراری است.

داروهای کاهنده فشار خون در بعضی از اشخاص اثرگذاری لازم را دارد و میتواند با عوارض جانبی ناگوار همراه باشد به همین علت پژوهشگران به دنبال راهکارهای تازه برای مبارزه با بیماری فشار خون بالا هستند.

جمعی از پژوهشگران آمریکایی به بررسی گروهی از گیاهان خرید پانسمان پرداختند که از سالها گذشته بعنوان درمانی برای فشار خون کاربرد داشته اند. آنان طیف گسترده ای از گیاهان مانند اسطوخودوس، عصاره دانه رازیانه، آویشن و بابونه را مورد بررسی قرار دادند.

این پژوهشگران در بررسی های خود ویژگی زیست فعالی را در تمامی شیره های این گیاهان پیدا کردند. این ویژگی میتواند توضیح دهد به چه دلیل بعضی از گیاهان خواص محصولات زخم بستر کاهنده فشار خون دارند.

به گفته پژوهشگران این گیاهان کانال پتاسیم موسوم به KCNQ5 را فعال میکنند . این کانال پتاسیم در عضلات صاف عروقی موجود است. زمانیکه عضلات صاف عروقی منقبض میشوند فشار خون افزایش پیدا میکند و زمانی که این عضلات آرام باشند فشار خون کاهش می یابد.

فعال شدن KCNQ5 به آرامسازی این ماهیچه ها کمک میکند . به گفته پژوهشگران نحوه پانسمان هارتمن این وضعیت میتواند توضیح دهد به چه دلیل بعضی از گیاهان دارویی فشار خون را پائین می آورند.

پژوهشگران همچنین بررسی هایی روی انواع دیگری از گیاهان انجام دادند که بعنوان عامل کاهنده فشار خون شناخته شده نیستند. به گفته آنان این گیاهان در فعال سازی KCNQ5 نقشی نداشتند.



منبع