بیماری دیابت,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
محققان

موفق به تولید سلول های بتای ترشح کننده انسولین از سلول های بنیادی پرتوان القایی شده اند. این سلول ها بهینه هستند و می توانند به میزان نیاز انسولین ترشح کنند.

به گزارش ایرنا، کنترل دیابت با استفاده از رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و شات های منظم انسولین به راحتی صورت می گیرد. گرچه همین روش های به ظاهر ساده می تواند بیمار را با مشکلات مختلفی مواجه کند.

 

اکثر بیماران مبتلا به دیابت خرید قطره آهن فروزومال تمایلی به رژیم غذایی ندارند و گاهی به طور منظم از انسولین استفاده نمی کنند. از طرفی منابع انسولین در سراسر جهان رو به کاهش است و مطالعات جدید دانشگاه استنفورد نشان می دهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ‌نیمی از ۷۹ میلیون بیمار مبتلا به دیابت با کمبود انسولین مواجه می شوند و به این دارو دسترسی نخواهند داشت. 

 

محققان احتمال می دهند بزرگترین کمبود انسولین در آفریقا خواهد بود و تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در آن منطقه تا سال ۲۰۳۰ میلادی،‌ از ۷۰۰ هزار نفر به بیش از پنج میلیون نفر می رسد. 

 

تحریک سلول های بتا برای ترشح انسولین یکی از روش های هوشمندانه برای درمان دیابت است. سلول های بتای مسئول ترشح انسولین در پانکراس هستند.

 

در سوختگی با آب جوش حال حاضر محققان موفق به استخراج سلول های بنیادی پرتوان القایی از سلول های پوست شده اند. این سلول ها قابلیت تبدیل به انواع سلول ها را دارند. در تازه ترین تحول، محققان دانشگاه واشنگتن این سلول ها را به سلول های بتای ترشح کننده انسولین تبدیل کرده اند. البته این فناوری چندی پیش توسط محققان دیگری نیز انجام شد، ولی سلول های بتای تولید شده به این روش اولا در پاسخ به گلوکز، انسولین تولید می کنند، ثانیا انسولین تولید شده به این روش بسیار بیش از حد نیاز یا بسیار کمتر از حد نیاز است.

 

در مطالعه جدید، محققان سلول های موثرتری تولید کرده اند که میزان مناسبی انسولین تولید می کنند. این سلول ها با انتقال به بدن موش های مبتلا پماد زخم بستر به دیابت، عملکرد دقیق و مناسبی داشته اند؛ ولی محققان بر این باورند که تضمینی برای عملکرد صحیح این سلول ها در بدن انسان وجود ندارد. 

 

یکی از معایب این روش، سرکوب سیستم ایمنی برای پذیرش این سلول ها در بدن است که می تواند برای انسان خطرناک باشد. محققان در تلاش برای بهینه سازی این روش هستند.

 

این روش در صورت موفقیت می تواند بیمار را از مصرف دارو بی نیاز کند. 

 

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین هورمونی است که توسط سلول های بتا در لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های مری انسان قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود.

 

دیابت هزینه سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند، در بسیاری از کشورها، هزینه تزریق انسولین و نظارت روزانه قند خون، نیمی از درآمد خانواده را صرف می کند، از طرفی نیروی کار مفید خانواده را متوقف می کند. 

 

سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت به مناسبت روز جهانی دیابت در سال ۲۰۱۸ آمار قابل تاملی منتشر کرد:

 

- بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است. 

 

-از هر دو بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده پماد آلفا برای جوش صورت است که به راحتی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.

 

-از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه ها دارد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است.

 



منبع