هیدروفایبر چیست ؟

 

 

 

انسمان های آکواسل نقره :

 

پانسمان های اکواسل نقره ترکیب تکنولوژی هیدروفایبر با یون نقره می باشد .

 

 

ترکیب تکنولوژی هیدروفایبر با یون نقره پانسمانی را بوجود می اورد که بسیار جاذب ، دارای ویژگی های مطلوب  تشکیل ژل  و دارای طیف وسیعی از فعالیت ضدمیکروبی می باشد .

آکواسل نقره یک پانسمان اولیه چند کاره است که برای زخم های حاد و مزمن با ترشح اگزودای متوسط به بالا جایی که عفونت یا خطر افزایش عفونت وجود دارد بکار می رود .

 

 

توزیع یکسان یون نقره باعث فعالیت ضدمیکروبی می شود .

درحالی که نقره از پانسمان بصورت عمیق در زخم نفوذ می کند آکواسل بعنوان یک مخزن عمل می کند و دسترسی مداوم به نقره را ایجاد می کند .

 

 

 

 

 

 

 

پانسمان برای چه زخم هایی مناسب می باشد :

زخم های عفونی یا زخم هایی که در معرض خطر عفونت قرار دارند

سوختگی های  درجه دوم

زخم های پای دیابتی – زخم های فشاری

زخم های جراحی

زخم های مستعد خونریزی و زخم دنور

کنتراندیکاسیون :

پانسمان آکواسل نقره نباید برای افرادی که حساس هستند یا واکنش آلرژیک به نقره یا سدیم کربوکسی متیل سلولز دارند مورد استفاده قرار گیرند .

 

پس از اینکه پانسمان روی زخم و چند سانتی متری اطراف زخم را پوشاند باید روی پانسمان را با یک لایه گاز استریل و یک نوار یا باند در محل خود محکم کرد

در این حالت چسبندگی پانسمان آکواسل نقره به بستر زخم یک خصوصیت مطلوب می باشد که باعث کمک به کاهش تکرر پانسمان می شود .

 

در ابتدا پانسمان هر 2 تا 3 روز چک می شود زمانی که پانسمان پر از مایع زخم شد باید آنرا تعویض کرد و زخم را  پس از شستشو مجددا با پانسمان اکواسل نقره پوشاند .

 

 

 

 

ویزگی اصلی پانسمان ساخته شده از تکنولوژی هیدروفایبر توانایی آنها در بدام انداختن هر مایعی که جذب می شود ، می باشد .این بدان معناست که اگزودای زخم و باکتری های بیماری زا و آنزیم های مضری که ممکن است حاوی آن باشد از بستر زخم حذف می شوند .

در نتیجه سطح زخم و پوست اطراف آن از اثرات مضر احتمالی محافظت می شوند .

 

به علاوه زمانی که پانسمان از زخم جدا می شود آنژیم ها و باکتری های به دام افتاده برداشته می شوند .

 

پانسمان های اکواسل نقره حاوی یون پانسمان نقره می باشند و فعالیت مداوم و موثر ضدمیکروبی علیه طیف وسیعی از میکروبهای  هوازی و غیر هوازی  به مدت بیشتر از 14 روز ایجاد می کند .

 

 

پانسمان های آکواسل نقره ممکن است بیشتر از 7 روز در محل زخم های مزمن یا بیشتر از 14 روز در سوختگی های با ضخامت نسبی با قی بمانند .

 

 

 

 

 

 

در صورتی که پانسمان به بستر زخم چسبیده باشد می توان آنرا برای بیشتر از 7  روز تا 21 روز روی زخم نگه داشت .

 

 

باید توجه داشت که  تا زمان مراجعه به بیمارستان جهت چک زخم  ، پانسمان  به هیچ عنوان خیس یا مرطوب نشود .

 

 

وقتی که از نظر بالینی مشخص شد که پانسمان باید برداشته شود مثلا خونریزی زیادی داشته باشد یا نشت مایع دیده شود ، در شک به عفونت یا پایان دوره درمان گذشته باشد ، پانسمان باید برداشته شود

 

 

.به هنگام برداشتن ، پانسمان روی زخم را می توان با یک محلول شستشو دهنده زخم شستشو داد و یا اگر پانسمان خشک باشد باید آنرا مرطوب کرد و اجازه داد تا پانسمان در آب غوطه ور شود تا از سطح زخم جدا شود .

 

 

یون نقره موجود در پانسمان اکواسل نقره شروع به نابودی طیف وسیعی از پاتوژنها در 30  دقیقه مواجهه با پانسمان می کند .به علاوه باکتری های جذب شده در پانسمان زخم بستر نیز نابود می شوند .

 

یون های نقره دیواره سلول باکتری را تخریب می کنند و با سنتز DNA تداخل ایجاد می کند .یون های نقره همچنین ماهیت پروتئین ها و آنزیم ها را تغییر می دهد و از سنتز پروتئین جلوگیری می کند و باکتری را از بین می برد .

 

پانسمان های اکواسل نقره یون نقره را به روش کنترل شده ای یعنی بر اساس تقاضا در پاسخ به سطوح اگزودا در دسترس قرار می دهد .

 

مزایای پانسمان اکواسل نقره:

طیف وسیعی از فعالیت ضدمیکروبی دارد.

فعالیت ضدمیکروبی ثابت دارد (بیشتر از 14 روز )

قدرت جذب بالا و نگهداری مایع دارد

استعمال و برداشتن پانسمان ساده  است و درد  کمتری نسبت به پانسمان های سنتی دارد.

مدت زمان بیشتری روی زخم می ماند و بنابر این تعویض پانسمان کمتری مورد نیاز است

باعث کاهش هزینه کلی  درمان می شود .