آشنایی با انواع عفونت های پوستی ( بخش اول ) 



 

آشنایی با انواع عفونت های پوستی


زرد زخم

نوعی بیماری شایع و به شدت مسری است که می تواند با تاول های شکننده یا بدون ایجاد تاول تظاهر پیدا کند. اطفالی که در تماس نزدیک با هم هستند به میزان بیشتری دچار عفونت می شوند. در فصول گرم سال مثل تابستان و نواحی مرطوب احتمال گرفتن زرد زخم بیشتر است.

این بیماری خفیف است و خود به خود بهبودی می یابد ولی در صورت عدم درمان ممکن است به کلیه ها آسیب بزند. اولین تظاهر بیماری خارش و درد خفیف بدون تب و لرز می باشد.

 

زرد زخم تاولی


بیشتر کودکان و شیرخواران را مبتلا می سازد. ناحیه درگیر غالباً محدود به صورت است تاول های شکننده وجه مشخصه بیماری هستند مایع تاول را نمی توان با فشار، زیر پوست حرکت داد. در این بیماری معمولا باکتری ها در بینی تجمع پیدا کرده و بعد به پوست حمله می کنند بنابراین تاول ها بیشتر در اطراف بینی مشاهده می شوند. اگر بیماری درمان نشود، عفونت به استخوان ها، مفاصل، ریه ها و کلیه ها تهاجم می کند.

 

زرد زخم غیر تاولی


از نوع تاولی شایع تر است به صورت یک جوش کوچک است که شعاعی گسترش پیدا می کند و با گسترش دلمه هایی به رنگ زرد عسلی تا قهوه ای روشن با چسبندگی نسبتاً شل در محل ظاهر می شود. بیشتر این ضایعات در اطراف بینی و دهان و گاهی دست و پا دیده می شوند اما کف دست و پا هیچ گاه مبتلا نخواهد شد. بیشترین محل وقوع این نوع زرد زخم در قسمت جلوی بینی و مجاور لب بالایی است.

اگر در یک خانواده، تمامی اعضاء یا افراد زیادی مبتلا باشند، در این صورت خطر ایجاد عفونت کلیوی در کودکان 2-4 ساله زیاد است و والدین باید مراقب کودکان باشند عفونت کلیوی غالباً بعد از 1-5 هفته خود را نشان می دهد در این شرایط حتما باید کودک تحت نظر پزشک اطفال باشد.

درمان زرد زخم شامل استفاده از آنتی بیوتیکهای موضعی و خوراکی (اریترومایسین) می باشد. باید مراقب بود که محل جوش ها یا تاول ها ضربه نخورند زیرا به دنبال ضربه خوردن عفونت به عمق منتقل می شود.

 

باد سرخ


عفونت در این بیماری عمقی تراست نشانه مشخصه باد سرخ برجستگی قرمز رنگ در پوست است که لبه هایی کاملاً مشخص و برجسته تر از پوست اطراف دارد. احتمال ایجاد تاول و خونریزی سطحی نیز وجود دارد شایع ترین محل درگیری ساق پا می باشد در کودکان و افراد مسن در صورت عدم درمان خطر ایجاد عفونت کلیوی و حتی مرگ وجود دارد.  عفونت باد سرخ در صورت کودکان اغلب یک طرفه و با عفونت گوش میانی همراه است. احتمال درگیری چشم و حتی کاهش بینایی در کودکان وجود دارد امکان انتشار عفونت به سیستم عصبی و ایجاد مننژیت از طریق ارتباطات عروقی در قسمت میانی صورت وجود دارد در حالی که همگی این عوارض به راحتی با استفاده از پنی سیلین قابل کنترل است.

 

کورک و کفگیرک

اگر باکتری به ریشه مو حمله کند کورک ایجاد می شود. در این بیماری عفونت تا نسج زیر پوستی انتشار پیدا می کند. محل شایع درگیری پاها و صورت است اگر ضایعه چندین ریشه موی مجاور هم را درگیر کند کفگیرک ایجاد می شود که محل شایع آن در گردن می باشد. کفگیرک بیشتر در افراد دیابتی یا افراد دچار نقص ایمنی (مثل ایدزی ها، پیوند کلیه ایها و ...) رخ می دهد. درمان این ضایعات علاوه بر آنتی بیوتیک، تخلیه چرک توسط پزشک می باشد.



منبع :

nicecloob