زخم های دهان و راه های درمان آن

زخم‌های دهان اغلب دردناک و شرم آوراند. زخم‌های دهان به صورت لکه‌های کوچک سفید در داخل گونه ظاهر می‌شوند. این لکه های سفید یا روی زبان و یا به شکل خوشه‌ای در سمت داخلی لب ظاهر می‌شوند. لکه‌های سفید در دهان به عنوان زخم‌های آفتی نیز شناخته می‌شوند. هنگامی که این عفونت نادیده گرفته شود، شدید و دردناک می‌شود. زخم‌های دهان به طور عمده به علت کمبود ویتامین‌های گروه ب به وجود می‌آیند. ممکن است به علت مصرف بیش از حد از آنتی بیوتیک‌‌ها، مصرف سنگین مواد غذایی تند یا اسیدی، آسیب‌های جزیی و عفونت‌های ویروسی نیز رخ دهد. زخم‌های دهان باعث ایجاد درد شدید، ترشح بزاق، یبوست مزمن و هضم نامناسب می‌شوند.

 بسیاری از گیاهان در درمان زخم‌های دهان کمک کننده می‌باشند. آن‌ها عبارتند از:

  1. برای تسکین فوری زخم‌های دهان نصف قاشق چای‌خوری پودر هل را با نصف قاشق چای‌خوری پودر زاج بو داده، مخلوط کنید. مقدار کمی از این پودر را بر روی لکه‌های سفید قرار دهید. بگذارید به مدت 1 دقیقه بر روی لکه های سفید بماند؛ سپس دهان خود را با آب گرم غرغره کنید. این درمان را به مدت 3 بار در روز تکرار کنید تا بهبودی سریع‌تر رخ دهد.
  2. 5 برگ ریحان تهیه کنید و آن‌ها را صبح و عصر بجویید. پس از جویدن این گیاه، مقداری آب بنوشید. این یک درمان مؤثر برای زخم‌های دهان و از بین بردن بوی نامطبوع دهان است.
  3. سطح زخم دهان را می‌توان با غرغره کردن چای گرم گیاهی تهیه شده از چند برگ حنای خرد شده، درمان کرد.
  4. در یک لیوان آب داغ، ½ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و ¼ قاشق چای‌خوری از سنگ نمک بریزید و به خوبی حل کنید. تا زمانی غرغره کنید که آب حالت ولرم پیدا کند. زردچوبه دارای خواص متعدد ضد عفونی کننده است که در بهبود این زخم‌ها کمک می‌کند. 1 قاشق چای خوری گلیسیرین تهیه کنید و کمی پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. این خمیر دارویی را روی زخم‌های دهان خود قرار دهید.

منبع : 
theherbdepot