یک زخم باز و پایدار است که معمولاً روی قسمت تحتانی ساق پا میباشد.
سن: در افراد مسن شایعتر است.
نحوه زندگی: افرادی که تحرک محدودی دارند یا زمینگیر میباشند در معرض خطر بیشتری هستند.

جنس و ژنتیک: عوامل خطر مهمی نیستند.
زخم ساق پا زمانی ایجاد میشود که ناحیه‌ای از پوست روی قسمت تحتانی ساق معمولاً به دلیل جریان خون بد، تخریب شود. سپس ممکن است یک زخم باز به طور خودبخودی یا به دنبال یک آسیب جزئی مثل خراش ناشی از ناخن، ایجاد گردد. زخم به صورت یک ناحیه صورتی و کم عمق از پوست تخریب شده ظاهر میشود؛ پوست اطراف ممکن است متورم باشد. زخمها به آهستگی خوب می‌شوند و اغلب دردناکند. این زخمها بیشتر از همه در افراد مسن که جریان خون ضعیف و تحرک کمی دارند، دیده میشوند
انواع بیماری:
دو نوع اصلی زخم ساق پا وجود دارند، زخمهای وریدی و زخمهای شریانی، بیش از ۹ مورد از هر ۱۰ زخم، وریدی بوده که به دلیل جریان ضعیف خون در وریدها به وجود می‌آیند. بنابراین در افراد مبتلا به وریدهای واریسی رخ می‌دهند. زخمها معمولاً درست بالای پاشنه ایجاد شده و ممکن است توسط پوست قهوه‌ای متمایل به بنفش و پوسته‌دهنده، احاطه شوند.
زخمهای شریانی در نتیجه جریان خون بد در 
شریانهای تغذیه کننده اندامها به وجود می‌آیند، 
افراد مبتلا به مرض قند و کم خونی داسی شکل، به ویژه مستعد ایجاد این نوع زخمها هستند. زخمهای شریانی اغلب روی پا ایجاد شده و توسط یک پوست نازک و رنگ پریده احاطه می‌گردند. با پیدا شدن اولین علامت یک زخم، باید با پزشکتان مشورت کنید. زخمهای ساق اغلب عفونی شده و عفونت ممکن است به بافتهای اطراف گسترش یافته، منجر به سلولیت گردد.
کارهایی که باید انجام شوند:
پزشک ممکن است جهت ارزیابی وضعیت جریان خون ساق مبتلا، بررسی سونوگرافی داپلر (Doppler ultrasound scanning) را توصیه کند. زخم را باید به طور منظم پانسمان کرده و جهت جلوگیری از عفونت، کاهش تورم و بهبود جریان خون در آن قسمت از ساق پا، محکم باندپیچی نمود. پوشیدن جورابهای حمایت کننده، ورزش کردن منظم و بالا نگه‌داشتن پاها، زمانیکه در حال استراحت هستید، نیز می‌تواند به بهبود جریان خون کمک نماید. اگر دارای یک زخم شریانی هستند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
پیش آگهی بیماری:
در افراد مستعد، بهبود زخمهای ساق ممکن است ماهها طول بکشد و اغلب عود می‌کنند. در موارد نادری، احتمال دارد پیوند پوست ضرورت پیدا کند. اگر مستعد زخمهای ساق پا هستید، نباید حتی نسبت به زخمهای جزیی بی‌توجه باشید و باید با پیدایش اولین نشانه‌های زخم در ساق پا با پزشکتان مشورت کنید.