لکه های پیری: ۱۴ درمان خانگی لکه های پیری که معجزه می‌کند ( بخش اول )

آن لکه های قهوه‌ای و صافی که با نام لکه های پیری شناخته می‌شوند (به آن‌ها لکه های کبدی هم می‌گویند) و با بالا رفتن سن روی دست‌ها، گردن، و صورت‌تان شروع به ظاهر شدن می‌کنند، در واقع بر اثر پیری ایجاد نمی‌شوند بلکه به خاطر آسیب‌های آفتاب که طی سال‌ها جمع شده است ایجاد می‌شوند. این لکه ها در افرادی که پوست روشن دارند و بیش‌تر از سولاریوم استفاده می‌کنند یا زمان زیادی را زیر نور آفتاب سپری می‌کنند.

دلیل ظهور لکه های پیری هر چه باشد، با وجود آن‌که خطرناک نیستند، ممکن است باعث شوند پیرتر به نظر برسید، و به همین خاطر افراد زیادی به دنبال راه‌های برطرف کردن آن‌ها هستند.

تعدادی روش پزشکی وجود دارد که می‌توانند لکه های پیری را درمان کنند، با این حال علاوه بر قیمت گزاف، هر کدام از آن‌ها اثرات جانبی و مشکلات خود را دارند.این روش‌ها شامل لیزردرمانی سلول‌های تولیدکننده‌ی ملانین؛ درم‌ابریژن،‌ که لایه‌ی خارجی پوست را می‌سابد و اجازه می‌دهد پوست جدید به جای آن رشد کند؛ لایه‌برداری‌های شیمیایی که تا حد زیادی مانند درم‌ابریژن عمل می‌کنند، اما لایه‌ی خارجی پوست را می‌سوزانند، و کرایوسرجری که لکه‌های پیری را با نیتروژن مایع  منجمد می‌کند.

به جاین روش‌ها، چرا یکی از ۱۴ درمان خانگی فوق‌العاده‌ای را امتحان نمی‌کنید که ظهور لکه های پیری را کاهش می‌دهند ـ کم‌هزینه هستند و اثرات جانبی و مشکلی ندارند.

۱. سرکه‌ی سیب

از آن‌جایی که سرکه‌ی سیب به صورت طبیعی حاوی آلفاهیدروکسی اسیدها است، مثل کرم‌های گران‌قیمت ضدپیری که به روشن شدن لکه های پیری کمک می‌کنند، لایه‌برداری عالی برای پوست است. قبل از خواب فقط کمی از آن را روی ناحیه‌ی موردنظر بزنید و بگذارید تا صبح بماند. برای آن‌که پوست‌تان بیش از حد خشک نشود، می‌توانید کمی روغن زیتون را با ان ترکیب کنید. این کار را هر روز و به مدت سه الی ۴ هفته انجام دهید، تا تفاوت‌های چشمگیری ببینید.

می‌توانید این درمان را با اضافه کردن ترب کوهی موثرتر کنید، فقط ترکیب کردن آن‌ها زمان بیش‌تری می‌برد. برای این کار، یک تکه‌ی ۴-۵ اینچی ترب کوهی را به خوبی رنده و آن را به سرکه‌ی سیب اضافه کنید. آن‌ها را خوب مخلوط کنید، و بگذارید دو هفته بماند. بعد از دو هفته، مخلوط را به خوبی تکان دهید و بعد سرکه را صاف کرده و در یک بطری دردار بریزید. ورزی یک یا دو بار این سرکه را به لکه های پیری بزنید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

یادتان باشد تجربه‌ی کمی قرمزی و سوزش در آغاز کار عادی است، مثل تونرهایی که از مغازه می‌خرید. اما اگر سوزش شدید بود استفاده از ان را ادامه ندهید، یا از محلول رقیق شده با آب استفاده کنید.


۲. آب‌دوغ (پس‌آب کره)

آب‌دوغ حاوی اسید لاکتیک است، ک نه تنها به ترمیم و جوانسازی پوست کمک می‌کند، می‌تواند لکه های پوستی را نیز محو کند و پوست را سالم‌تر سازد. تنها چیزی که برای این درمان نیاز دارید یک کاسه آب‌دوغ و یک گلوله‌ی پنبه است.

گلوله‌ی پنبه را در کاسه‌ی آب‌دوغ خیس کنید و فشار دهید تا آب‌دوغ اضافه از آن گرفته شود. پنبه را روی لکه های پیری بزنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند؛ بعد آن را با آب ولرم بشویید. اگر پوستی مستعد آکنه دارید، قبل از استفاده چند قطره آب‌لیمو هم به آن اضافه کنید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید تا زمانی که لکه‌ها محو شوند. می‌توانید با استفاده از آب‌دوغ برای شستن صورت یا حتی حمام کردن با آن، این درمان را لذت‌بخش‌تر کنید.

۳. لیمو

لیمو یکی از موثرترین درمان‌های روشن‌کننده‌ی لکه های پیری و کک مک و دیگر لکه های تیره روی پوست است. این میوه دارای اسید سیتریک است که با زدودن ایمن سلول‌های پوستی مرده و ظاهر کردن لایه‌ی جدیدی از پوست، مانند برخی از فرآیندهای درمانی، به رفع لکه‌ها کمک می‌کند و به پوست درخشندگی می‌بخشد. نکته‌ی مهم آن است که بلافاصله پس از استفاده از آب‌لیمو در مقابل نور آفتاب قرار نگیرید، زیرا می‌تواند باعث شود پوست بیش از قبل تیره شود. هم چنین مراقب باشید، اگر پوستی فوق العاده حساس دارید، لیمو می‌تواند باعث قرمزی و سوزش شود ـ در این صورت شاید بهتر باشد یکی دیگر از درمان‌های خانگی این فهرست را امتحان کنید، یا ابتدا آب‌لیمو را با گلاب رقیق کنید.

برای این درمان به یک لیمو و چاقو نیاز دارید. لیمو را برش بزنید و یک تکه از آن را روی لکه های پوستی تان بمالید. بگذارید آب‌لیمو ۱۵ دقیقه بماند و بعد آب‌کشی کنید. تکه‌های باقی‌مانده را در یخچال نگهدارید. برای گرفتن بهترین نتایج، این فرآیند را روزی دو بار تکرار کنید تا لکه های پیری ناپدید شوند.

 

۴. پیاز

پیاز یکی از موثرترین لکه های پیری است زیرا حاوی ترکیبات سولفوری است که مثل یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کنند، هم چنین دارای اسید اسیدهایی است که به لایه‌بردای پوست کمک می‌کنند. با وجود آن که بوی ناخوشایندی دارد اما برای کسانی که سرکه و لیمو اذیت‌شان می‌کند، درمانی عالی است. فقط به یک پیاز و یک چاقو احتیاج دارید. پیاز را تکه تکه کنید و دو الی سه بار در روز روی نواحی موردنظر بمالید. بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند و بعد خوب آبکشی کنید تا بوی آن از بین برود. برای اثرگذاری بیش‌تر، یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و همین فرآیند را تکرار کنید.

۵. قاصدک

بیش‌تر افراد برای رهایی از دست قاصدک‌های موجود در چمن و باغ‌هایشان زحمت می‌کشند، اما قاصدک‌ها در واقع گیاهان دارویی فوق العاده‌ای با فواید بسیاری برای مشکلات سلامتی و زیبایی هستند، از جمله آن که با کمک به حذف سلول‌های پوستی مرده و جوانسازی پوست یک درمان خانگی فوق‌العاده برای لکه‌های پیری است. فقط چند قاصدک از حیاط‌تان بچینید و ساقه‌شان را جدا کنید. شیره‌ای را که از آن خارج می‌شود روی لکه های پیری بمالید. دو بار در روز از آن استفاده کنید و قبل از آبکشی بگذارید چند دقیقه بماند. به تدریج متوجه می‌شوید لکه ها در حال محو شدن هستند و پوست‌تان هم تمیزتر و درخشنده‌تر خواهد شد.

۶. پاپایا

پاپایا حاوی آلفاهیدروکسی‌اسیدها است و آنزیم‌های خاصی دارد که می‌تواند به لایه‌برداری پوست و کاهش جوش‌ها، لکه‌های پیری، و مشکلات پوستی دیگر کمک کند و در عین حال ظاهر درخشنده‌تری به پوست‌تان بدهد. یادتان باشد بعضی افراد به پاپایا حساسیت دارند. کارشناسان توصیه می‌کنند ابتدا یکتست پچ ۲۴ساعته بگیرید، یعنی بار اول، فقط روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید، ۲۴ ساعت صبر کنید، و اگر هیچ واکنشی نشان ندادید، می‌توانید استفاده از آن را ادامه دهید.

برای استفاده از درمان پاپایا، به یک پاپایای سبز و چاقو نیاز دارید. یک لایه‌ی نازک از پوست آن را ببرید و بعد قسمت گوشتی پاپایا را به مدت ۲۰ دقیقه روی تمام لکه‌های پوستی بگذارید. به عنوان جایگزین می‌توانید پاپایا را به تکه‌های کوچک برش زده و با استفاده از یک چنگال به خمیر تبدیل کنید. این خمیر را روی لکه های پیری استفاده کنید و قبل از آبکشی بگذارید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست بماند. روزی یک بار از این درمان استفاده کنید تا بهترین نتایج را کسب کنید.


منبع :  

naturallivingideas