پیشگیری و درمان زرد زخم

میکروب استرپتوکوک که ایجاد زردزخم می نماید امکان دارد کودک را پس از زردزخم مبتلا به ورم کلیه سازد. بعضی مواقع میکروب دیگری به نام استامینو کوک نیز ایجاد زردزخم نماید. در ادامه به توضیحاتی در رابطه با پیشگیری و درمان این بیماری می پردازیم.
 در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: پیشگیری از بیماری زرد زخم، درمان بیماری زرد زخم.



پیشگیری از بیماری زرد زخم

رعایت موازین بهداشتی، به خصوص شستشوی صورت و بدن از ایجاد زردزخم جلوگیری می نماید. کودک باید هر روز حمام کند و تمیز نگه داشتن ناحیه ای از بدن کودک که زیر پوشک قرار می گیرد و حفاظت آن از رطوبت احتمال عفونت را کاهش می دهد. کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن های کودک احتمال عفونت از طریق خاراندن بدن را کاهش می دهد. در دوران سرماخوردگی یا آبریزش بینی، زدن کمی وازلین به بینی و لب فوقانی به حفاظت پوست از خراشیده شدن در اثر پاک کردن مداوم بینی کمک خواهد کرد. اگر خراش، گزش حشرات، زخم یا ضربه ای در ناحیه صورت یا در هر نقطه دیگر از پوست بدن به وجود آید باید محل آن را با صابون های معمولی شسته و تمیز کرد. کودک باید از تماس و برخورد بدنی با کودکانی که مبتلا به این بیماری می باشند اجتناب ورزد.


درمان بیماری زرد زخم


 اگر کودک شما احتمال دارد مبتلا به زردزخم شده باشد باید ظرف 24 ساعت مورد معاینه پزشک قرار گیرد. باید پوسته ها را با ملایمت توسط گاز آغشته به آب نمک بردارید و سپس محل آن را خشک کنید. محل ضایعه را با محلول های میکروب کش بشویید، زیرا میکروب به تعداد زیاد در زیر پوسته وجود دارد. پس از آن روزی 3 نوبت مقدار کمی از پماد حاوی آنتی بیوتیک (پماد موپیروسین) به مدت 7 تا 10 روز روی زخم بمالید. جهت پیشگیری از گسترش عفونت، کودک نباید به زخم ها دست بزند.

اگر ضایعه پوستی زردزخم گسترش یافت پزشک معمولا آنتی بیوتیک از نوع پنی سیلین (به شکل خوراکی یا تزریقی طویل الاثر) یا اریترومایسین به شکل خوراکی به مدت 7 روز تجویز می نماید. در دوران بیماری زردزخم، رختخواب، حوله و سایر وسایل حمام کودک را جدا نگه دارید و تا زمانی که عفونت به طور کامل محو نشده است کودک باید دور از سایر کودکان باشد. در صورت درمان به موقع، زردزخم معمولا ظرف حدود 5 روز بهبود می یابد.



منبع : 

farzand