گوشت قرمز سرطان زاست؟ بررسی یک ادعای بحث‌برانگیز
آیا گوشت قرمز سرطان زاست؟ محققان تردید

ایجاد کرده‌اند. دلیلی ندارد به افرادی که گوشت قرمز دوست دارند توصیه کنیم مصرف خود را کاهش دهند.

به گزارش درباره سرطان زا بودن گوشت قرمز تردیدهایی ایجاد شده است. بر‌طبق ادعای بحث‌بر‌انگیز گروهی از دانشمندان، هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کم‌کردن گوشت قرمز برای سلامتی ضروری است.

محققان از کانادا، اسپانیا و لهستان نسبت به توصیه‌های تغذیه‌ای که سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان نسبت به مصرف گوشت پیشنهاد می‌دهند، تردید ایجاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند، دلیلی ندارد به افرادی که گوشت قرمز دوست دارند توصیه کنیم مصرف خود را کاهش دهند.

این دانشمندان طی مطالعه‌ای جامع، نتایج مطالعات پیشین با موضوع تأثیر خوردن گوشت قرمز بر زندگی بیش از ۴‌میلیون نفر را بررسی کردند. علی‌رغم نگرانی‌های موجود، آن‌ها هیچ شاهدی مبنی بر‌اینکه گوشت قرمز شرکت سوربکت اعم از گوشت گاو و گوسفند می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی یا دیابت نوع‌دوم را افزایش دهند، نیافتند.

این تیم همچنین اعلام کرد شواهد کافی برای اینکه نشان دهد افراد باید میزان مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند وجود ندارد. به‌طور مثال در نتایج پژوهشی که بروی ۵۴۰۰۰ نفر انجام شده بود، تعداد افرادی که با کم‌کردن مصرف گوشت سالم‌تر بودند، بسیار اندک بود.

مسئولان بهداشت‌وسلامت برای سالیان طولانی در پی تشویق مردم برای در‌پیش‌گرفتن رژیم‌های غذایی جایگزین بوده‌اند. راهنما‌های بهداشتی به افراد توصیه می‌کنند مصرف گوشت قرمز را به ۷۰ گرم در روز که معادل یک دنده گوسفند یا نصف یک همبرگر است کاهش دهند.
پژوهش اخیر، مروری بر چند پژوهش بود که در دانشگاه‌های مک‌مستر و دالهاوزی در کانادا و همینطور در مراکز تحقیقاتی لهستان و اسپانیا انجام شده بودند. این پژوهش نتیجه ۶۱ مطالعه پیشین که طی آن محققان سلامت بیش از ۴‌میلیون نفر را بررسی کرده بودند، در کنار ۱۲ تحقیق دیگر که طی آن پژوهشگران نتیجه تغییر رژیم غذایی بر سلامت ۵۴۰۰۰ نفر را بررسی کرده بودند، بازبینی کرد.

این ساکارز تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که نتایج تحقیقات پیشین برای آنکه هر نوع توصیه‌ای درباره چگونه زیستن به مردم ارائه دهند، کیفیت نازلی دارند و نتایج آن‌ها قابل تعمیم نیست.

درنتیجه تیمی از ۱۴ کارشناس از ۷ کشور به مردم توصیه کردند به مصرف‌کردن روزانه همان مقدار میانگین گوشت قرمز ادامه دهند. آن‌ها گفتند این مقدار گوشت در آمریکای شمالی و اروپا بین ۳ تا ۴ بار (پرس غذایی) در هفته است.

نویسنده پژوهش اخیر، بردلی جانسون، که دانشیار دانشگاه دالهاوزی در کاناداست، گفت: «برطبق تحقیق اخیر، ما با‌قطعیت نمی‌توانیم بگوییم که خوردن گوشت قرمز یا فراوری‌شده می‌تواند علت سرطان، دیابت یا بیماری قلبی باشد.»


در یک مقاله دیگر که در راستای همین پژوهش علمی به‌نگارش درآمد، دکتر آرون کارول و دکتر تیفانی دوئرتی، از دانشگاه ایندیانا، نوشتند: «توصیه کلی، علی‌رغم توصیه‌هایی که اکنون وجود دارند، این است که بزرگسالان به مصرف گوشت در سطح کنونی ادامه دهند؛ مگر‌آنکه خودشان احساس کنند باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند.»

«قطعاً یافته‌های جدید جنجالی است؛ اما بر‌اساس مرور جامع شواهدی است که تاکنون سوربکت چیست گردآوری شده است.»

محققان دانشگاه ایدیانا همچنین اعلام کردند، دانشمندان باید از انجام مطالعاتی که تأثیر مصرف گوشت قرمز را صرفاً با مشاهده مردم بررسی می‌کند، دست بر‌دارند.

آن‌ها گفتند، دلیلی که نتایج پیشین بسیار ضعیت بودند این است که این مطالعات آنقدر مبهم انجام شدند که نمی‌توان بین مصرف گوشت قرمز و سلامتی ارتباطی مستقیم پیدا کرد.

کارشناسان نسبت به نتایج پژوهش اخیر به دو دسته مخالف و موافق تقسیم شده‌اند.

پروفسور تیم کی، از دانشگاه آکسفورد، گفت: «شواهد بسیار جامعی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن گوشت فراوری‌شده عامل سرطان روده است- این ارتباط به‌قدری شدید است که سازمان جهانی بهداشت گوشت را از سال ۲۰۱۵ عامل سرطان‌زا اعلام کرده است.»

«گزارش‌های جدید نتایجی شبیه همان گزارش‌های سابق دارند، اما تأثیرگذاری را به شیوه‌ای متفاوت توصیف می‌کنند؛ شیوه‌ای که با اجماع عمومی در میان کارشناسان محقق در زمینه سرطان تفاوت دارد.»

دکتر دیوید نونان، پژوهشگر دیگری از دانشگاه آکسفورد نیز گفت: «توصیه‌کردن به کاهش مصرف گوشت، پانسمان جراحی سوربکت حد‌اقل باعث می‌شود تعداد بیشتری از مردم مصرف گوشت خود را به حد متعادل برسانند.

حتی اگر این کار باعث شود که عده‌ای مصرف گوشت را از میزان میانگین به میزان زیرِ میانگین کاهش دهند، باز هم، با‌توجه به نتایجی که در زمینه مضرات مصرف گوشت وجود دارد، کسی ضرر نخواهد کرد.»

«تحقیقات جدید چیزی درباره خطرات فردی نمی‌گویند؛ حتی اگر ما باور کنیم که در بهترین شرایط از بین ۱۰۰۰ نفر فقط ۱۲ نفر با کاهش مصرف گوشت قرمز یا فراوری‌شده کمتر دچار بیماری شده‌اند؛ باز هم هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید، شما یکی از آن ۱۲ نفر نخواهید بود.»

سازمان جهانی بهداشت، گوشت قرمز را به عنوان یکی از سرطان‌زا‌های احتمالی و گوشت فراوری شده را به عنوان سرطان‌ز ا اعلام کرده است؛ به‌این‌معنی که مصرف گوشت با سرطان مرتبط است.

مرکز تحقیقات سرطان انگلستان می‌گوید در گوشت قرمز سه نوع ماده شیمیایی هست که با آسیب‌رساندن به سلول‌های روده می‌تواند باعث سرطان روده شود.

دکتر جیوتا میترو، رئیس بخش تحقیقات در صندوق تحقیقات جهانی سرطان، گفت: «مهم است به یاد داشته پانسمان عسل باشیم که مصرف گوشت قرمز و فراوری‌شده فقط بخشی از رژیم کلی و الگوی ورزشی ماست؛ و نامحتمل است که غذا‌های خاص عوامل خطر واحدی در ایجاد یا محافظت ما در برابر سرطان باشند.»

«در‌عوض، تلفیقی از الگو‌های متفاوت رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی در طول زندگی است که شما را در مقابل سرطان مصون یا آسیب‌پذیر می‌کند.»



منبع