دندان درد و سکته قلبی؛ آیا عفونت دندان به قلب میزند؟

ارتباط دندان درد و سکته قلبی چیست؟ باکتری‌ها و سایر میکروب‌های ناشی از دندان و لثه‌ی عفونی راه خود را به دل عروق خونی باز می‌کنند و خود را به قلب می‌رسانند.

دندان درد و سکته قلبی؛ آیا عفونت دندان به قلب میزند؟
دکتر زخم|
دکتر زخم -
به کررات شنیده‌ایم که سلامت دندان برای سلامت عمومی بدن ضروری است. بنابر شواهدی که اخیراً در مورد ارتباط مابین سلامت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی به دست آمده؛ بیمار با لثه‌ی عفونی (در مرحله متوسط یا پیشرفته) بیشتر از فردی با لثه‌ و دندان‌های کاملاً هیدروژل سالم در معرض بیماری‌های قلبی و سکته خواهد بود. افراد زیادی تمام طول عمر خود را با بیماری‌های مربوط به دندان یا لثه زندگی می‌کنند که غالباً تشخیص داده نمی‌شود، زیرا فرد هیچ‌گونه دردی در محل دندان‌های خود احساس نمی‌کند؛ از این رو از مراجعه به دندان‌پزشک سر باز می‌زند. باید بدانیم که نبود درد لزوماً به معنای سلامت دندان نیست و نیاز به چکاپ را نقض نمی‌کند. در این مطلب به بررسی ارتباط دندان درد و سکته قلبی می‌پردازیم.

ارتباط دندان درد و سکته‌ی قلبی

باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها از طریق جریان خون از دهان به سایر نقاط بدن از جمله قلب منتقل می‌شوند. زمانی که راه این باکتری‌ها به قلب باز می‌شود، خود را به مناطق آسیب دیده متصل می‌کنند و سبب التهاب می‌شوند.

این مسئله به بیماری‌هایی مانند اندوکاردیت و عفونت لایه داخلی قلب منجر می‌شود. به گفته انجمن قلب آمریکا، سایر بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (گرفتگی عروق) و فشارخون بالا و سکته مغزی نیز با التهاب ناشی پماد سوختگی از باکتری‌های دهان مرتبط است. انتقال باکتری‌ها و عوامل عفونی از ریشه دندان به قلب، نقطه آغاز اختلال در سلامت قلب خواهد بود.

دندان درد و سکته قلبی؛ آیا عفونت دندان به قلب میزند؟


چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟

بیماران مبتلا به بیماری لثه مزمن مانند ورم لثه (اماس و التهاب لثه دندان) یا بیماری پریودنتال پیشرفته بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از عفونت دهان را دارند، به خصوص اگر این عفونت و درد نادیده گرفته شده و کنترل نشود؛ زیرا با ورود ضایعات مزمن در اطراف ریشه دندان که در اصطلاح عامیانه به آن کیست گفته می‌شود به جریان خون، رگ‌های خونی آلوده می‌شود و با افزایش آزادسازی پروتیئن واکنش سی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سکته قلبی افزایش می‌یابد.

دندان درد کرم رژودرم حاکی از سکته قلبی

نه تنها دندان درد یکی از دلایل سکته‌ی قلبی است؛ بلکه گاهی این مسئله از اولین نشانه‌های سکته قلبی خصوصاً در افراد مسن به شمار می‌رود. درد دندان نشان دهنده آسیب مغز دندان، رگ‌ها و اعصاب درون مغز دندان است. گاهی درد حاکی از سکته قلبی خود به صورت درد دندان فک پایین سمت چپ (سمت قلب) بروز می‌کند. توجه داشته باشید که درد بی‌دلیل دندان در این ناحیه می‌تواند از سکته قلبی خبر دهد.

بیشتر بخوانید: از بین بردن پلاک دندان با ۱۵ روش ساده و کاربردی

پیشگیری از درد دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم بهترین راه محافظت از خود در برابر بیماری‌های مربوط به لثه و پوسیدگی دندان است. روزی دو مرتبه مسواک بزنید تا پلاک‌های روی دندان را بزدایید و از خمیر دندان مناسب استفاده کنید. نخ دندان بکشید و گهگاه برای پاکسازی و جرم‌گیری به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. با تلاش در جهت حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود، ضمن لوزالمعده کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی (از جانب دندان)، لبخندی زیبا و سالم خواهید داشت.

دندان درد و سکته قلبی؛ آیا عفونت دندان به قلب میزند؟


کلام آخر

بیش از ۳۰ درصد آمار مرگ‌ و میر جهان مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که می‌توان با رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، ورزش و ترک سیگار از آن‌ها جلوگیری کرد. همچنین از دیگر راه‌های حفظ سلامت قلب، اقدامات لازم برای جلوگیری یا درمان عفونت‌های دهان و دندان است. هرگز نسبت به درد و عفونت دندان بی‌تفاوت نباشید و از خود تجویزی پرهیز کنید، علت این درد به ویژه در افرادی که در سنین پس از ۴۵ سالگی هستند، باید با مراجعه به موقع به دندان‌پزشک یا متخصص بیماری‌های دهان و دندان سریعاً تشخیص داده شود. نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان ستاره به پانسمان زخم اشتراک بگذارید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع، با دیگر عوارض دندان پوسیده نیز آشنا شوید.