کودکان بیش‌فعال را با این غذای محلی آرام کنید
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در رفع

سستی، بی‌حالی در افراد و آرامش در کودکان بیش‌فعال موثر دانست.

به گزارش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خورش ریواس یکی از غذا‌های سنتی کردستان و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، فولات، روی (زینک)، منیزیم، منگنز، آهن، سلنیوم، اسیدفولیک، مس، فسفر، کولین، فیبر، لوتئین، زاگزانتین و ... است.

برای بررسی خواص خورش ریواس لوهمن روشه کردستان و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص خورش ریواس کردستان
حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص خورش ریواس کردستان گفت: مقادیر بالای پروتئین در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت انجام می‌دهند از جمله کارگران و ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان بسیار مفید است.

وی افزود: خورش ریواس کردستان به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ جراحی پوست لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا به علت داشتن ویتامین K، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.عظمایی بیان کرد: مصرف این غذا تاثیر چشمگیری در رفع سستی و بی‌حالی بدن دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: خورش ریواس کردستان دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.عظمایی بیان کرد: از دیگر خواص این غذا می‌توان به تقویت بینایی، کنترل قند، فشار و چربی‌خون، پانسمان phmb بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، دفع سمومات بدن، افزایش اسپرم و تقویت قوای جنسی اشاره کرد.وی گفت: مصرف خورش ریواس کردستان موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: فیبر موجود در این خورش موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌شود؛ لذا هضم غذا را آسان کرده و یبوست را رفع می‌کند.

عظمایی گفت: مصرف خورش ریواس کردستان برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، عصبی و کم‌خوابی بسیار مفید و اثربخش است.وی اظهار کرد: این خورش غذای مناسبی برای کودکان به شمار می‌رود؛ لذا برای کودکان در حال رشد یا بیش فعال سوپرازورب p بسیار مفید و سودمند است.

مواد لازم خورش ریواس کردستان
-ریواس ۲۵۰ گرم
-گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
-پیاز یک عدد
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-سبزی (نعناع و جعفری) به مقدار لازم
-روغن کنجد یا دنبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ریواس کردستان
-برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و درون روغن کنجد یا دنبه تفت می‌دهیم.
-سپس سبزی را ساتوری خرد کرده و به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-ریواس را پوست گرفته، خرد می‌کنیم.
-سپس ریواس خرد شده را به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-گوشت را شسته، خرد می‌کنیم و کمی با روغن تفت می‌دهیم.
-مقداری پانسمان هیدروکلوئید چیست آب به گوشت اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بجوشد.
-در این مرحله مواد آماده شده (شامل ریواس، سبزی و پیاز) را به گوشت اضافه می‌کنیم.
-اجازه می‌دهیم غذا کاملا بپزد و جابیفتد.
-خورش ریواس کردستان پس از آماده شدن با نان سنگک تازه و سبزی یا برنج سرو می‌شود.



منبع