تیروئید شما ممکن است کوچک باشد، اما تاثیر بزرگی بر روی کل بدن شما دارد.

تیروئید یکی از موثرترین اندام‌ها در بدن شما است. این غده پروانه ای شکل هورمون ‌هایی را تولید می‌ کند که متابولیسم را تنظیم می ‌کنند. ( منظور از تنظیم متابولیسم نحوه تبدیل مواد غذایی به انرژی و استفاده از انرژی توسط سلول هاست) و در نهایت همه سیستم ها را در بدن شما در خط و عملکرد درست نگه می‌ دارد.

اگر سطوح تیروئید شما غیرفعال هستند – یا بیش فعال هستند و هورمون‌ های زیادی آزاد می ‌کنند و یا کم کار است و تعداد هورمون‌ های خیلی کمی را آزاد می ‌کنند – این می ‌تواند منجر به بروز برخی از علائم شود. اما مشکلات تیروئیدی به سختی خودشان را نشان می دهند، به همین دلیل است که تا ۶۰ درصد مبتلایان به سرطان تیروئید از شرایط خود آگاه نیستند.

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدنشانه های رایج مشکلات تیروئیدی

نشانه های رایج مشکلات تیروئیدی

دکتر Anne Cappola ، پروفسور پزشکی در بخش غدد درون ریز، دیابت، و متابولیسم در دانشکده پزشکی پنسیلوانیا می گوید:

تیروئید می‌ تواند برای تشخیص چالش برانگیز باشد چرا که هیچ دو نفر دو مجموعه از نشانه‌ های یکسانی را ندارند.

شما می ‌توانید دو نفری را ببینید که به میزان یکسان به سرطان تیروئید مبتلا هستند، اما علایم آن‌ ها کاملا متفاوت است.

به عبارت دیگر، هیچ نشانه یا علامتی مبنی بر وجود مشکل در غده تیروئید شما وجود ندارد. پس اگر در این مورد نگران هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

Deena Adimoolam استادیار دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا می گوید:

دکتر شما یک آزمایش فیزیکی انجام خواهد داد و غده تیرویید و بدن را برای نشانه ‌های مربوط به اختلال عملکرد تیروئید ارزیابی می کند. آزمایش خون نیز برای بررسی سطوح هورمون تیرویید می تواند انجام شود.

ما در این مطلب به بررسی ۱۰ نشانه هشداردهنده در این مورد می پردازیم. با ما همراه باشید.


  1. وزن شما به شدت تغییر می کند

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدتغییرات وزنما بی براوون همه فراز و نشیب ‌های زندگی خودمان را داریم و این عادی است. اما اگر متوجه کاهش وزن و یا افزایش وزن شدید، شده باشید ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر کاپولا می گوید: ” متابولیسم متداول ترین تاثیر شناخته شده هورمون تیروئید است و هورمون بسیار زیاد، می ‌تواند آن را افزایش داده و شما وزن کم کنید.”

اما دکتر کاپولا یادآور می شود که یک تیروئید بیش فعال می تواند بدن شما را در یک وضعیت کاتابولیک قرار داده و منجر به از دست دادن عضلات شود. او توضیح می ‌دهد: “یک تصور غلط که وجود دارد این است که این یک روش عالی برای از دست دادن وزن است، اما در این شرایط شما به طور انتخابی چربی را از دست نمی ‌دهید.”

همین اتفاق با تیروئید کم کار نیز رخ می ‌دهد: با یک تیروئید کم کار متابولیسم شما کاهش می ‌یابد و شما می‌ توانید وزن خود را افزایش دهید چون بدن شما به انرژی کمتری نیاز دارد. سطوح پایین تیروئید به بدن شما می ‌گوید که کالری خود را نگه دارد.


  1. شاهد ریزش موهایتان خواهید بود

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدریزش مودر این شرایط شما فقط شاهد ریختن چند تار مو در در هنگام دوش گرفتن نیستید، بلکه ریزش موهایتان بسیار قابل توجه است.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ از ژورنال Dermatology نشان می ‌دهد که آلوپسی آرئاتا (Alopeci areata) (یک بیماری شایع که با شروع ناگهانی ریزش مو در یک ناحیه کاملا مشخص و معمولا گرد تشخیص داده می ‌شود) به مشکلات تیروئیدی مربوط می‌ شود.

از بین ۷۸ بیمار در این تحقیق، ۲۴ درصد عملکرد تیروئید غیر طبیعی داشتند که به طور قابل توجهی بالاتر از میزان اختلال تیرویید در جمعیت عمومی است.

دکتر Cappola می گوید: ” تغییرات در وضعیت هورمون تیروئید حتی می تواند فولیکول های موی شما را تحت تاثیر قرار دهد.”

بیش ژل زخم پرونتوسان از حد بودن و یا کم بودن هورمون تیروئید باعث می شود که فولیکول های موی شما از بین بروند و باعث ریزش مو شوند. اما این دائمی نیست. دکتر Cappola می‌ گوید: ” زمانی که اوضاع عادی شود، دوباره موها رشد خواهند کرد.”

همچنین بخوانید: چگونه تیروئید را کنترل کنیم؟

  1. حرکت روده شما تغییر می کند

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدمشکلات گوارشیاگر شما بیشتر از معمول به حمام می روید، ممکن است فکر کنید که این مسمومیت غذایی است یا اینکه که به اندازه کافی سبزیجات نخورده اید. در حالی که احتمالا شما به طور خودکار مشکلات روده خود را به تیروئید ربط نداده اید، این هورمون ‌های تاثیر گذار ممکن است در اینجا نیز نقش بازی کنند، یا سرعت خود را کم کنند و یا به طرف دستگاه گوارش شما حرکت کنند.

دکتر Adimoolam می‌ گوید: ” کم کاری تیروئید ممکن است باعث یبوست شود در حالی که پرکاری این هورمون می تواند منجر به اسهال شود. “


  1. تپش قلب دارید

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدتپش قلببله، قلب شما نیز دارای گیرنده های تیروئید است. پرکاری تیروئید سرعت سیستم های شما از جمله قلب تان را افزایش می دهد.

دکتر Adimoolam می گوید: “هنگامی که شما پرکاری تیروئید دارید، این شرایط قلب شما را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهد و ممکن است علائم تپش قلب یا ضربان قلب سریع را تجربه کنید.

دکتر Cappola می‌ گوید ممکن است احساس وحشت زده و عصبی داشته باشید.


  1. فشار خون شما خارج از محدوده است

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدفشار خونبه اسپری linovera طور مشابه، هورمون ‌های تیروئید نیز می ‌توانند در فشار خون شما به ایفای نقش بپردازند. پرکاری تیروئید بالا رفتن فشار خون را به دنبال داشته و کم کاری تیروئید به پایین آمدن فشار خون منجر می شود.


  1. شما احساس مستعد افسردگی و یا نگرانی دارید

دکتر کاپولا می گوید: “کم کاری تیروئید می تواند با افسردگی ارتباط داشته باشد.”

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیداحساس افسردگیاز آن جایی که کم کاری هورمون تیروئید کمی باعث کندی سیستم بدن شما می‌شود، می ‌تواند علائم افسردگی را به همراه داشته باشد.

یک مطالعه از روانپزشکی BMC نشان می دهد که اﺗﻮاﯾﻤﻮﻧﯿﺘﯽ ﺗﯿﺮوﺋﯿﺪ به اضطراب یا اختلال خلق مرتبط است. پزشک ها دقیقا مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما به نظر می ‌رسد که مطالعات نشان می‌ دهند که هورمون ‌های تیروئید می‌ توانند میزان سروتونین را تحت ‌تاثیر قرار دهند. در طرف دیگر، یک تیروئید پرکار و سیستم هایی که می توانند از بین بروند، منجر به علائم اضطراب می شوند.


  1. شما کاملا خسته هستید

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدخستگیهمه ما خسته می ‌شویم، اما وقتی تیروئید شما درست کار نکند و خیلی هورمون های کمی ترشح می کند، می ‌توانید احساس کنید که به یک چرت زدن کوتاه نیاز دارید. علت آن این است که هورمون تیرویید بر تعادل انرژی در کل بدن شما تاثیر می ‌گذارد.

مطالعه‌ ژل ایکس ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال Endocrinology منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به hypothyroidism (ملقب به تیروئید کم کار) سطوح بالاتری از خستگی جسمی و ذهنی، سطوح انگیزشی پایین ‌تر، و کاهش فعالیت را تجربه کرده‌ اند.


  1. شما در حال از دست دادن استخوان هستید

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدپوکی استخواندر حالیکه با گذشت زمان و افزایش سن از دست رفتن تراکم استخوانی را تجربه می کنیم، اما یک تیروئید پرکار می تواند این روند را تسریع بخشد. از آنجایی که تیروئید بیش از حد بدن شما را به یک وضعیت کاتابولیک می اندازد، در حالت انقباض، می تواند استخوان های شما را تضعیف کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.


  1. شما مه مغزی دارید

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدمه مغزیهمه ما این موارد را تجربه کرده ایم، زمان های که حرفی تا سر زبانمان می آید ولی هرچی فکر می کنیم نمی توانیم آن را به یاد بیاوریم. در حالی که برخی از این فراموشی ها ممکن است به سن مرتبط باشد، اما مشخص می‌ شود که مغز شما از تاثیر تیروئید مصون نیست. زمانی که سطوح هورمون تیروئید پایین است، می‌تواند بر توانایی شما برای تمرکز و به یاد آوردن چیزها تاثیر بگذارد.

همچنین بخوانید: مه مغزی چیست؟

  1. پریودهای شما نامنظم هستند

نشانه های مشکلات تیروئیدی,علائم اختلال غده تیروئیدپریودهای نامنظمتیروئید چشم درد بر فعالیت هورمون‌ های دیگر بدن، از جمله هورمون‌ های جنسی نیز تاثیر می‌ گذارد. این می ‌تواند منجر به دوره‌ های قاعدگی نامنظم و همچنین دوره‌ های سنگین یا سبک شود. در برخی موارد، زنان ممکن است دوره‌ های قاعدگی خود را از دست بدهند یا با ناباروری مبارزه کنند.



منبع