مقاومت به درد در چه کسانی بیشتر است؟
مقاومت هر کس نسبت به درد منحصر به خودش است و با دیگران فرق می کند و تحت

تاثیر فاکتورهای فیزیولوژیکی شگفت انگیز و همچنین فاکتورهای روانشناسی قرار دارد

به گزارش : چرا کمر درد یا آسیب زانو برای یک نفر تنها باعث درد خفیف و برای دیگری همراه با درد شدید و طاقت فرساست؟ مقاومت هر کس نسبت به درد منحصر به خودش است و با دیگران فرق می کند و تحت تاثیر فاکتورهای فیزیولوژیکی شگفت انگیز و همچنین فاکتورهای روانشناسی قرار دارد که انسان می تواند تلاش کند آنها را تحت کنترل خود در آورد.
احساس درد
برای احساس درد دو مرحله وجود دارد. مرحله اول بیولوژیکی است؛ بعنوان مثال سر درد بتدریج شروع می شود. این احساس به مغز علامت می دهد که بدن دچار مشکل شده است. در مرحله دوم، مغز درد را درک می کند. آیا این احساسات را نادیده می گیریم و به فعالیت هایمان ادامه می دهیم یا همه کارها را متوقف کرده و بر آنچه به ما آسیب رسانده تمرکز می کنیم؟
تجربیات گذشته اکتیکوت و ناخوشی های روحی بر احساس شخصی درد در افراد تاثیر می گذارد.

مدیریت درد و ادراک افراد از علایم، چالشی بزرگ در کشوری است که میلیونها نفر با شروع صبح اظهار می کنند که در طول شب گذشته، نوعی از درد را تجربه کرده اند. در پژوهشی که در آمریکا صورت گرفت 30 درصد بزرگسالان 45 تا 64 ساله، 25 درصد از بزرگسالان 20 تا 44 ساله و 21 درصد از بزرگسالان 65 سال و مسن تر گفته بودند درد مداوم و پایداری را تجربه کرده اند.
در این مطالعه، زنان بیشتری نسبت به مردان گزارش درد داشتند (27/1 درصد در مقایسه با 24/4 درصد)، اگرچه مقاومت بیشتر به درد در زنان نسبت به مردان همچنان مورد بحث علمی است.

افزایش درد
درد، بار احساسی، فیزیکی و اقتصادی سنگینی بر یک کشور وارد می کند. درد مزمن، هزینه های مراقبت سلامت را افزایش داده و درآمد و تولید را کاهش می دهد.
احساس درد در کشور ما نیز رو به افزایش است. جمعیت کشور مسن تر شده و بیشتر مردم جامعه گرفتار اضافه وزن هستند و این هر دو عاملی است که دردهای مزمن را تشدید می کند.

عامل مقاومت به درد
مقاومت به درد تحت تاثیر احساسات، بدن و سبک زندگی افراد است. خرید پانسمان از عواملی که بر مقاومت به درد تاثیر دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی و اضطراب می تواند حساسیت فرد را به درد بیشتر کند
ورزشکاران نسبت به کسانی که ورزش نمی کنند می توانند درد بیشتری احساس کنند.
کسانی که سیگار می کشند یا اضافه وزن دارند، درد بیشتری احساس می کنند.

فاکتورهای بیولوژیکی مثل ژنتیک، آسیب هایی چون آسیب نخاعی و همچنین بیماری های مزمن مثل دیابت که باعث آسیب عصبی می گردد نیز بر میزان مقاومت ما به درد تاثیر می گذارند.
از عوامل بیولوژیکی موثر بر مقاومت به درد می توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد. بعنوان مثال، مطالعات اخیر نشان داده است که یک طرف بدن شما ممکن است نسبت به طرف دیگر، درد متفاوت تری احساس کند.

در مطالعه ای که در دسامبر 2009 در مجله Neuroscience Letters منتشر شد مشخص گردید که آن دسته از شرکت کنندگان در مطالعه که راست دست بودند، قادر بودند درد بیشتری را در دست راستشان نسبت به دست چپ، تحمل کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که زنان نسبت به مردان حساسیت بیشتری نسبت به درد دارند؛ اما زنان و مردان در توانایی مقاومت در برابر شدت درد برابر بودند.

دست هارتمن غالب هر فرد؛ مثلا دست راست در افراد راست دست، درد را با سرعت و دقت بیشتری نسبت به دست غیر غالب تفسیر می کند و این می توان توضیحی باشد بر اینکه چرا طرف غالب بدن می تواند درد را بیشتر تحمل کند. همچنین غلبه دست ممکن است با طرفی از مغز که درد را تفسیر می کند، در ارتباط باشد.

قرمزی مو و حساسیت به درد
یکی دیگر از عوامل شگفت انگیز موثر بر مقاومت به درد این است که رنگ مو ممکن است انعکاسی از مقاومت به درد باشد. در سال 2009، محققان در مجله American Dental Association نشان دادند که افراد مو قرمز حساسیت بیشتری به درد دارند و ممکن است در اعمال دندانپزشکی نیاز به بیهوشی بیشتری داشته باشند.

چرا موقرمزها خاصند؟ محققان بر این باورند که موقرمزها در ژنی به نام گیرنده ملانوکورتین-1 یا melanocortin-1 receptor که عامل قرمزی مو است، جهش دارند. این ژن متعلق به گروهی از گیرنده ها است که گیرنده های درد در مغز هستند. محققان می گویند که به نظر می رسد جهش در این ژن خاص بر حساسیت به درد، تاثیر گذاشته است.
به گفته کارشناسان در بدن ما گیرنده های مختلفی برای درد وجود دارد و این گیرنده ها به درد پاسخ متفاوتی می دهند؛ خواه استامینوفن پماد هارتمن مصرف کنید یا آسپرین.

در مدیریت درد کوشا باشید
ساختار بیولوژیکی یک فرد بر افزایش مقاومت او به درمان درد موثر است؛ به این معنا که درمانی که یک بار موثر بوده، دیگر در تسکین درد آنچان کارگر نخواهد بود. این می تواند یک چرخه غلط ایجاد کند. شما در مواجهه با درد داروی بیشتری مصرف می کنید و مقاوم تر می شوید و فعالیتتان کمتر شده و دوباره درد بیشتری خواهید داشت.
ما نمی توانیم گیرنده های ژنتیکی مان را تغییر دهیم، یا حتی رنگ مو یا دست غالبی که با آن می نویسید و بر حساسیت به درد تاثیر گذار است. با اینحال، روش های کنار آمدن با درد وجود دارد که می تواند بر ادراک مغز از درد تاثیر بگذارد.

محققان در تلاشند تا تفسیر فیزیولوژیکی از درد را با آموزش و تربیت دوباره ذهن، تغییر دهند. شما می توانید درک درد را در مغز تغییر دهید. البته نمی توان درک درد در اعصاب را تغییر داد.
درمانهای جایگزین مثل تکنیک های ریلکسیشن و بیوفیدبک به مردم آموزش می دهد چگونه ذهن را از توجه به درد منحرف کنند.
کسانی که از درد رنج می برند می توانند با یادگیری تکنیک های ریلکسیشن مثل تنفس عمیق به هنگام تولد نوزاد، به خود قدرت عفونت بدن بیشتری دهند. وقتی درد شروع می شود، فکر کردن ورای مسائل بسیار کمک کننده است. مدیتیشن، پرت کردن حواس و تفکر مثبت روشهایی هستند که افراد به کار می برند تا درد را کمتر کنند.

بهپو



منبع