استاتین؛ عامل ابتلا به دیابت نوع دو
محققان در بررسی‌های خود بر ارتباط جدی میان مصرف داروی "استاتین" و خطر

ابتلا به دیابت نوع دو تاکید کردند.

به عسل پزشکی گزارش به نقل از ایسنا، در این بررسی آمده‌ است: ارتباط میان مصرف داروی استاتین و خطر ابتلا به دیابت نوع دو محصولات مدی هانی بیش از آنچه در گذشته بر آن تاکید شده، جدی است.

محققان هلندی در بررسی جدید خود به مطالعه روی ۸۵۶۷ زن و مرد با میانگین سنی ۶۴ سال پرداختند. هیچ یک از این افراد در زمان شروع مطالعه به قیمت کرم مدی هانی دیابت مبتلا نبوده و از داروی استاتین مصرف نمی‌کردند.

در مدت ۱۵ سال پس از شروع مطالعه حدود ۱۲ درصد از این افراد مصرف داروی استاتین را آغاز کردند که برای مدت زمان یک سال ادامه پیدا کرد. ژل medihoney محققان مشاهده کردند ۷۱۶ نفر از افراد در این گروه به بیماری دیابت مبتلا شدند.

محققان با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون سن، جنسیت، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت و بسیاری عامل دیگر دریافتند: کرم محافظ مدی هانی مصرف داروهای استاتین با افزایش خطر مقاومت به انسولین و قند خون بالا مرتبط است و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را حدود ۳۸ درصد بیشتر می‌کند.

محققان همچنین مشاهده کردند: احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و از این دارو مصرف می‌کنند، بیشتر است.



منبع