10تاثیر مثبت هوای سرد برای سلامتی
تحقیقات نشان داده است که هوای سرد می‌تواند فواید سلامتی گوناگونی داشته باشد. محققان می‌گویند از هوای سرد پرهیز نکرده و از فواید آن بهره‌مند شوید. از فواید سرمای هوا برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

به گزارش :

خواب راحت تر

دمای بدن انسان طی ۲۴ ساعت شبانه روز بالا و پایین می رود. به طور معمول، دمای بدن انسان هنگام بعد از ظهر به بالاترین میزان خود می رسد و هنگام سپیده دم در کمترین میزان خود قرار دارد.

بررسی‌ها نشان داده است که وقتی بدن برای خواب آماده می شود ، گرمای خود را از دست می دهد، ولی در بدن افرادی که به بی‌خوابی مبتلا هستند، این تنظیم حرارتی به درستی انجام نمی شود.

یکی از روش هایی که می تواند در به خواب رفتن راحت‌تر کمک کند، کاهش دمای اتاق است. محققان می‌گویند افراد مبتلا به کم خوابی بهتر است در اتاقی با دمای ۱۵ پماد زخم بستر تا ۱۹ درجه بخوابند تا خواب عمیقی تجربه کنند. بر همین اساس، هوای سرد می تواند در هر چه راحت‌تر به خواب رفتن شما موثر باشد.

افزایش اشتها

تحقیقات‌ نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت بدنی ما موثر است و انجام ورزش‌های هوازی در محیط‌های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می‌شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی‌کند، زیرا بدن به دنبال روش‌هایی برای گرم نگه داشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می‌کند.

اثرات مثبت روحی روانی

متاسفانه فصل سرد بسیاری از افراد را دچار افسردگی می‌کند، اما تحقیقاتی نشان داده است که روزهای سرد سال به اندازه ای که تصور می‌شود نامطلوب نیستند.

در تحقیقی مشخص شد که روزهای سرد سال باعث می‌شود افراد کمتر از مکان‌های بسته بیرون بیایند و وقت خود را با تماس تلفنی با دیگران پر‌کنند و تعامل با افراد، جای فعالیت‌های دیگر را می‌گیرد و بدین خرید قطره آهن فروزومال ترتیب مردم را به هم نزدیک تر می‌کند.

همچنین هوای سرد قوه تفکر و درک استعاره‌ها را در افراد افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری و خلاقیت آنها را بالا می‌برد.

سوزاندن کالری بیشتر

در بدن انسان دو نوع چربی سفید و قهوه ای یافت می شود. در شرایطی که چربی سفید بزرگترین ذخیره انرژی در بدن است، چربی قهوه ای برای تولید گرما کالری مصرف می کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که چربی قهوه ای در مواجهه با سرما از چربی سفید به عنوان سوخت برای تولید گرما استفاده می کند. افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف چربی به سوزاندن کالری بیشتر منتج می شود.

همچنین پیاده روی در زمستان و در هوای برفی به دلیل صرف انرژی بیشتر در افراد باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود و نسبت به هوای گرم تابستان بیشتر کاهش وزن صورت می گیرد.

قدرت تفکر بهتر

گلوکز موجود در بدن انسان به چابکی ذهنی و تنظیم دمای داخلی بدن کمک می کند. از این رو، هنگامی که در آب و سوختگی با آب جوش هوای گرم یا سرد قرار دارید، گلوکز موجود در بدن برای تنظیم شرایط وارد عمل می شود.

هوای گرم، بدن انسان را مجبور می کنند تا میزان قابل توجهی گلوکز را برای خنک نگه داشتن همه چیز مصرف کند و از این رو، می تواند اثری منفی بر توانایی های تصمیم گیری انسان داشته باشد.

کاهش التهاب عضلات

طی یک مطالعه، سه روش درمانی روی گروهی از دوندگان مورد استفاده قرار گرفت که سرما درمانی یا کرایوتراپی، دور فروسرخ (به نام حرارت درمانی نیز شناخته می شود) و روش سنتی استراحت را شامل می شد.

نتایج کسب شده نشان داد که کرایوتراپی سریع‌تر از دو روش دیگر قدرت حداکثری را به عضلات باز می گرداند. البته افرادی که دارای بیماری قلبی هستند بهتر است با گرما سروکار داشته باشند، زیرا رگ های خونی در سرما تنگ می شوند.

پوست بدون جوش

هوای سرد می تواند به عنوان یک جمع کننده عمل کرده، منافذ پوست را تنگ‌تر کرده، احتمال انسداد را کاهش داده و از این رو کمتر کرم اسکار رژودرم مستعد شکل گیری جوش خواهید بود. همچنین، آب و هوای سرد ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست که توسط غدد سباسه تولید می شود) را کند کرده و به حفظ درخشش پوست و عدم ظهور آکنه کمک می کند.

جذب ویتامین د

قدم زدن در هوای سرد سبب جذب ویتامین د از طریق پرتوهای خورشید و همینطور افزایش استحکام استخوان ها می شود. گفتنی است این پیاده روی اگر به مدت ۱۵ دقیقه در روز باشد، تمام نیاز فرد به جذب ویتامین د را تامین می کند.

خداحافظی با پشه های مزاحم

پشه های آلوده ، ناقلین بیماری هایی مانند زیکا، تب دانگ و نیل غربی هستند. دو نوع پشه وجود دارند که بیماری را گسترش می دهند: کولکس (Cluex) و آئدس (Aedes). از آنجایی که پشه های کولکس و آئدس در سرما و دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد فعال نیستند، احتمال ابتلا به بیماری از طریق نیش این پشه ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

ورزش کردن در محیط بیرون

طی فصول سرد سال روزها کوتاه می شوند و از این رو شاید زمان کمتری برای ورزش و قرار پماد آلفا برای جوش صورت گرفتن در معرض نور خورشیددر اختیار داشته باشید. اما اگر از افسردگی زمستانی رنج می برید، ورزش کردن در محیط بیرون می تواند همانند دارویی توانا شرایط شما را بهبود ببخشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ترشح اندورفین به واسطه ورزش می توانند به طور قابل توجهی خلق و خوی شما را بهبود ببخشند.

منبع: تبیان



منبع