قربانیان اصلی آنفولانزا  چه کسانی هستند؟
در پی شیوع آنفلوانزا در برخی از کشورها، پژوهشگران به بررسی

دلایل این موضوع پرداخته و دریافتند میزان درگیری و مرگ‌ومیر کودکان بر اثر آنفولانزا نسبت به بزرگ‌سالان بیشتر بوده است. دلیل این موضوع ضعف سیستم عمومی و کمبود اکسیژن در خون کودکان است.

به گزارش آنفلوانزا در زمستان سال جاری بیشتر از بزرگ‌سالان، کودکان را درگیر کرده و اداره بهداشت عمومی انتاریوی (Ontario) کانادا اعلام کرده است که آگاهی بهتر و استفاده از واکسیناسیون برای کودکان می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

پزشکان کانادایی می‌گویند این گروه سنی که بیشتر درگیر پماد آلفا برای جوش صورت آنفلوانزا شده‌اند به‌طور سنتی میزان واکسیناسیون کمتری را دریافت می‌کنند. ویروس نوع H1N1 تایپ A آنفلوانزا یکی از اصلی‌ترین انواع این بیماری در سال جاری در کانادا به‌حساب می‌آید. طبق گفته کارشناسان بیماری‌های عفونی، همان‌طور که بیماری همه‌گیر ویروس نوع H1N1 تایپ A آنفلوانزا در سال ۲۰۰۹- ۲۰۱۰ میلادی بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر کرده بود، در سال جاری نیز این اتفاق رخ‌داده است.

دکتر سانجی مهتا (Sanjay Mehta) متخصص اطفال از مرکز حفاظت از کودکان (KinderCare) تورنتو معتقد است که آنفولانزا تأثیر بیشتری در کودکان دارد بنابراین در این سال به‌طور بالقوه مرگ‌ومیر آن‌ها بیشتر بوده است. آنفلوانزا عفونت‌های گوارشی، تب، سرفه، اختلالات کرم اسکار رژودرم و دردهای عضلانی و دردهای مفاصل را ایجاد می‌کند.

آخرین اطلاعات موجود در آژانس بهداشت عمومی کانادا که به تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی بازمی‌گردد، نشان می‌دهد که ۱۳ هزار و ۷۹۶ مورد آنفولانزا در بخش‌های آزمایشگاهی سرتاسر کشور مورد ثبت قرار گرفت. از این مورد هزار و ۴۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۲۴ نفر جان خود را از دست دادند. در این فصل زمستان تاکنون درمجموع ۱۱ هزار و ۲۷۵ مورد آنفلوانزا در آزمایشگاه‌ها گزارش‌شده است.

اداره بهداشت عمومی انتاریو در گزارش بهداشتی خود که از ماه سپتامبر تابه‌حال را دربرمی گرفته، اعلام کرد که در این مدت ۴۱۴ کودک زیر ۱۶ سال به جهت ابتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند و بیشترین میزان پذیرش کودکان، سوختگی با آب جوش مربوط به کودکان زیر پنج سال بوده است. امسال ۱۹۵ کودک بیمار مبتلا به آنفلوانزا در مقایسه با سال گذشته بیشتر در بیمارستان بستری شدند. قابل‌توجه است که در این فصل بار همه‌گیر شدن آنفلوانزا میزان عفونت در بخش غربی کانادا بیشتر از سایر بخش‌ها اعلام‌شده است.

مقامات بهداشت عمومی ساسکاچوان (Saskatchewan) کانادا پس‌ازاینکه سه کودک پیش‌دبستانی در اثر واکسینه نشدن با واکسن آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، از مردم این استان خواستند تا کودکان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند.

دکتر لاورانتیو گیبلیچیان (Laurentiu Givelichian) سرپرست بخش اطفال اداره بهداشت ساسکاچوان اعلام کرد که ویروس نوع H1N1 تایپ A خرید قطره آهن فروزومال آنفلوانزا اثر سنگینی را در ریه‌های کودکان مبتلا برجای می‌گذارد.

دکتر گیبلیچیان در این رابطه اظهار داشت: «مهم‌ترین علامت خطرناک این بیماری که در اغلب کودکان دیده می‌شود، کاهش میزان اکسیژن خون است. این بیماری باعث می‌شود تا کودکان توانایی تولید اکسیژن کافی را برای سایر بخش‌های مهم بدن و بقا از دست بدهد.»

دکتر میشل مورتی (Michelle Murti) یکی از پزشکان اداره بهداشت عمومی انتاریو به‌شدت رواج این بیماری در منطقه انتاریو اشاره‌کرده و افزود: «اگر افرادی هستند که هنوز واکسن آنفلوانزا را دریافت نکرده‌اند بهتر است برای دریافت آن اقدام کنند چرا که با شدت سرما میزان فعالیت این ویروس‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.»

لازم مری انسان به توضیح است که این آمارهای اعلام‌شده، مواردی را نشان می‌دهند که افراد به پزشک یا آزمایشگاه مراجعه کردند و بیماری آن‌ها از این طریق به ثبت رسیده‌اند.

منبع: سیناپرس



منبع