بدن در هنگام سرمازدگی دست و پا را فدای قلب و کبد می‌کند
زمستان است و برف و یخ همچنان بی‌رحمانه

به همه‌جا هجوم می‌آورد و بحث سرمازدگی در این زمان بسیار مهم به نظر می‌رسد.

به گزارش یک موضوع را باید در نظر داشته باشید و آن‌ هم این است که گرم نگه‌داشتن بدن با لباس گرم بهترین راه بی‌دغدغه‌ترین مسیر برای جلوگیری از سرمازدگی است.

اگر در جایی برف و یخ زیاد بود و شما هم مدت‌زمان زیادی در این هوای سرد و یخ گرفتارشده بودید خطر ابتلا به سرمازدگی برایتان پانسمان زخم بستر محتمل است مسئله اینجا است که بدن برای آنکه اندام‌های داخلی را حفظ کند گرما و انرژی را از اندام‌های محیطی می‌گیرد و آن ان را صرف اندام‌های داخلی می‌کند.

افرادی که در برف و سرما و کولاک گرفتار می‌شوند و وقتی کم‌کم لرز بر آنها غالب شد و پوست بدنشان خشک شد باید این را بدانند که کم‌کم سرمازدگی به سراغشان آمده است این سرمازدگی از دست‌ها و پاها آغاز می‌شود و کم‌کم این حس در شکم بیشتر احساس می‌شود. البته باید این را بدانید که لرز به این دلیل است که مغز به بدن فرمان می‌دهد که انرژی بیشتری نیاز دارد و لرز هم بر بدن غالب می‌شود تا با افزایش کار عضلات حرارت بیشتری در بدن تولید شود و ه این ترتیب بدن بتواند نمایندگی محصولات هارتمن حرارت اندام‌های داخلی را حفظ کند.

اما این حالت موقتی است و اگر این سرما ادامه پپیدا کند کمکم حرکت نبض کند می‌شود و تعداد تنفس‌های فرد از حالت عادی خارج می‌شود. در این زمان فردی که دچار سرمازدگی شده است خواب‌آلوده می‌شود و نمی‌تواند به‌درستی صحبت کند . اما با این‌ حال درزمانی که بدن در شرایط سرما قرار می‌گیرد مغز سایر اندام انتهایی را فدا می‌کند تا بتواند از مرگ اندام‌های داخلی جلوگیری کند.

در هنگام سرما و یخ‌زدگی ابتدا اندام‌هایی که یخ‌زده‌اند درد می‌گیرند اما کم‌کم بی‌حس می‌شوند و کبود می‌شوند پماد آلفا برای سوختگی پای نوزاد و اگر باز هم روند ادامه پیدا کند بدن مقاومتش را از دست می‌دهد و اندام‌ها خواهند مرد. در این حالت خونی که تلاش می‌کند روند حرکت خود را حفظ کند کم‌کم یخ می‌زند و خون‌رسانی به اندام‌ها متوقف می‌شود.

اگر فردی را دیدیم که در این شرایط گرفتار شده باید بلافاصله سازمان‌های امدادی را خبر کنیم و مصدوم را به مکان گرم و خشک منتقل کنیم، اما این را باید بدانید که این اندام‌ها نباید در معرض گرمای شدید و مستقیم قرار گیرند زیرا اگر فرد سرمازده را در کنار بخاری گرم نگهداریم ممکن است اعضای بدنش را در معرض نابودی قرار دهیم، زیرا ابتدا باید خونی که در رگ‌ها حرکتش کند شده به جریان بیفتد وریدی تا اندام‌های بدن بتوانند فعالیت کنند.

از طرفی به دلیل بی‌حس بودن اندام یخ‌زده ممکن است سوختگی شدیدی بدون این‌که فرد متوجه شود در اندام مبتلا رخ دهد و آسیب را تشدید کند. در چنین شرایطی لباس‌های خیس مصدوم را با لباس گرم تعویض کنید و او را در داخل کیسه‌ خواب قرار دهید. اگر کیسه‌ خواب هم در دسترس ندارید چند پتو روی او بیندازید.

یادتان باشد که اشتباه‌ترین کار این است که برای گرم کردن فرد مصدوم او تشویق به راه رفتن کنید زیرا کاهش درجه حرارت بدن و بروز اختلال در سیستم الکتریکی قلب هر ضربه ناگهانی ممکن است منجر به بی‌نظمی‌های بسیار شدید و کشنده ژل هیدروزورب در ضربان قلب فرد شود. بنابراین حتی برای خارج کردن لباس‌های مصدوم ابتدا آنها را قیچی و سپس از بدن مصدوم خارج کنید. دادن نوشیدنی‌های گرم هم می‌تواند به فرد بهبود شرایطش کمک کند.

منبع: خبرگزاری آنا



منبع