با رعایت این شروط باخیال راحت کلسترول بخورید
توصیه های کارشناسان تغذیه همیشه بر این اصل استوار بوده

است که از مصرف کلسترول و چربی های اشباع دوری کنید؛ اما این روزها مقالات و خبرهای زیادی با این عنوان می بینیم که بدون نگرانی کلسترول مصرف کنید. همین باعث شده مردم با چالش جدید روبرو باشند که بالاخره کلسترول و چربی اشباع بخوریم یا نه؟

به گزارش ، "بدون نگرانی کلسترول بخورید»، «چربیهای اشباع دیگر برای بدن ضرری ندارند»، «کلسترول و چربی اشباع دوست قلب هستند»، «کلسترول و چربی اشباع برای بدن مفید هستند!» این تیترها و تیترهای مشابه آنها، همگی در روزهای اخیر در صدر تیترهای خبری بخش سالمت در حوزه رسانه های سلامت محور قرار گرفتند و مردم را با چالش جدیدی مواجه کردند؛ «بالاخره کلسترول و چربی اشباع بخوریم یا نه؟«
به گزارش «بهپو»، تقریبا از دهه 70 میلادی بود که پژوهشگران حوزه تغذیه و سلامت، ممنوعیت ها و محدودیت هایی برای مصرف خوراکی های حاوی کلسترول و چربی اشباع که عمدتا هم منابع غذایی با منشاء حیوانی بودند، مطرح کردند. این پژوهشگران گمان می کردند مصرف خوراکی های حاوی کلسترول و چربی اشباع مانند کره حیوانی، روغن حیوانی، میگو، تخم مرغ، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با افزایش کلسترول خون یا ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی دارد. از این رو، قطره آهن فروزومال همواره تاکید می کردند استفاده از چنین خوراکی هایی باید در برنامه غذایی روزانه، به حداقل ممکن برسد. این در حالی است که با گسترش امکانات تحقیقاتی و پژوهش های جدید محققان نتایج جالبی درباره مصرف خوراکی های حاوی کلسترول یا چربی اشباع کشف کردند.

نقش مثبت کلسترول در بدن
تمام ترکیبات موجود در مواد غذایی فراوری نشده که معمولا بیشتر آنها در بدن هم تولید میشوند، به نوعی برای بدن لازم هستند. به عبارت ساده تر، اگر مواد غذایی مختلف به صورت متعادل در برنامه غذایی ما قرار بگیرند، نه تنها ضرری برایمان ندارند، بلکه دریافت آنها خالی از فایده هم نخواهد بود، مثلا کلسترول که به وفور هم در منابع غذایی حیوانی مانند روغنهای حیوانی، زرده تخم مرغ، گوشتها و ... وجود دارد، ساختمان اصلی ویتامین D را در بدن تشکیل میدهد. از طرف دیگر، اسیدهای لازمی که باید برای هضم و جذب چربیها در بدن ترشح شوند، نیازمند کلسترول هستند یا ساختار اولیه بسیاری از هورمونها از کلسترول تشکیل شده است. با این حساب می بینید کلسترول به خودی خود ترکیب غذایی مضری نیست و میتواند نقش برجسته ای در بسیاری از عملکردهای ضروری بدن ایفا کند.

نتایج تحقیقات درباره کلسترول به روز شده است
تا امروز تحقیقات گسترده ای در سطح جهان، ما را از مصرف مواد غذایی حاوی کسترول منع می کردند یا می گفتند باید در مصرف این مواد غذایی، جانب احتیاط را رعایت کنیم. محققان در طول دهه های گذشته گمان می کردند مصرف غذاهای حاوی کلسترول به خودی خود می تواند پماد سوختگی عامل اصلی برای افزایش کلسترول خون، گرفتگی عروق و بیماری های قلبی باشد. این در حالی است که دانش پزشکی که علوم تغذیه هم بخشی از آن محسوب می شود، دانشی همواره درحال پیشرفت است. بنابراین اصلا عجیب نیست که با انجام تحقیقات گسترده تر -با توجه به پیشرفت علم و امکانات همه جانبه ای که در اختیار محققان قرار میگیرد- محققان نتایج تحقیقات پیشین خود را رد کنند یا تغییراتی در آنها ببینند.
محققان تاکنون گمان می کردند اگر فردی مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی مانند لبنیات پرچرب، کره و روغن حیوانی، گوشتهای قرمز و...را به طور منظم در برنامه غذایی خود داشته باشد، حتما با عوارضی مانند افزایش کلسترول خون، گرفتگی عروق، بیماریها یا سکته قلبی مواجه می شود اما مطالعات گسترده تری که در این زمینه انجام شد، نشان داد مشکل اصلی، مصرف کلسترول نیست، بلکه مشکل از جایی شروع می شود که کل کالری دریافتی روزانه از حد مجاز و متعادل خود فراتر می رود. پژوهشگران دریافته اند دریافت کالری مازاد در طول روز نقش پررنگتری در به هم خوردن تعادل سطح کلسترول در بدن دارد؛ یعنی رابطه ای که میان افزایش دریافت کالری با پرخوری در طول روز و بالا رفتن سطح کلسترول به وجود می آید، معنادارتر از رابطه ای است که با خوردن حجم متعادلی از خوراکیهای حاوی کلسترول و تاثیر آن بر افزایش کلسترول خون ایجاد می شود.

بدون نگرانی کلسترول بخورید؛ اما...
محققانی که در تمام 3-2 دهه اخیر، تاکید بر کاهش مصرف کلسترول داشتند و می گفتند باید لبنیات کم چرب مصرف کنید، گوشت قرمز لوزالمعده کمتر بخورید، تا جایی که می توانید کره نخورید یا در مصرف تخم مرغ احتیاط کنید، این روزها تمرکز و تاکید خود را از کاهش مصرف کلسترول برداشته و روی تنظیم الگوی غذایی و دریافت کالری مناسب گذاشته اند. بر این اساس، می توان گفت اگر فردی دچار اضافهوزن نباشد، شیوه زندگی سالمی داشته باشد و در طول روز کالری مازاد دریافت نکند، می تواند بدون نگرانی خوراکی های حاوی کلسترول مانند تخم مرغ، میگو، گوشتها، لبنیات پرچرب، کره یا روغن حیوانی را به برنامه غذایی خود برگرداند. البته همیشه به خاطر داشته باشید «تعادل»، یکی از اصول اساسی تغذیه است.
خوراکیهای حاوی کلسترول هم مانند سایر موادغذایی حاوی کالری هستند و زیادهروی در مصرف آنها می تواند به سرعت باعث افزایش وزن و عوارض ناشی از آن شود. بنابراین حتی اگر برنامه غذایی سالمی دارید و اضافه وزن هم ندارید، باید در مصرف خوراکی های حاوی کلسترول، حد اعتدال را رعایت کنید.

افراد دارای اضافه وزن مراقب باشند
همانطور که گفته شد، افزایش دریافت کالری با بالا رفتن میزان کلسترول خون و احتمال بروز بیماریهای قلبی در ارتباط است. از این رو، اگر افراد دارای اضافه وزن مانند سایر افراد اقدام به مصرف خوراکیهای حاوی کلسترول کنند، به طور حتم احتمال افزایش سریع تر کلسترول خون در بدن آنها بیشتر می شود. با این حساب، چنین افرادی باید ابتدا به فکر رسیدن به محدوده وزن طبیعی و سپس دنبال مصرف حجم متعادلی از خوراکیهای حاوی کلسترول باشند.

در خوردن چربی های اشباع احتیاط کنید
چربیهای پانسمان زخم اشباع که آنها هم در منابع غذایی حیوانی وجود دارند، جزو آن گروه از اسیدهای چربی هستند که اگر دریافتشان از طریق مواد غذایی بالا برود، می توانند زمینه ایجاد گرفتگی عروق و بیماری های قلبی را فراهم کنند. براساس
توصیه های علمی جهانی، یک فرد سالم می تواند حدود 30 درصد از نیاز روزانه بدن خود به کالری را از طریق چربی ها و 6 تا 10 درصد از این 30 درصد را از چربی های اشباع تامین کند. البته باز هم تاکید بر این است که اگر فردی الگوی غذایی سالمی داشته باشد و کالری اضافی در طول روز دریافت نکند، می تواند حد متعادلی از انواع مواد غذایی از جمله غذاهای حاوی کلسترول و چربی اشباع را در رژیم روزانه خود بگنجاند.

مصرف روغن حیوانی به شرط
روغن حیوانی حاوی چربی اشباع و نوعی اسید چرب به نام «اسید استئاریک» است. اگر کل انرژی دریافتی روزانه شما متعادل باشد و کالری مازاد در طول روز مصرف نکنید، استفاده از روغن حیوانی نه ضرری برای بدنتان دارد و نه فایده ای! به عبارت ساده تر، روغن حیوانی جزو خوراکی های خنثی برای بدن افرادی است که اضافه وزن ندارند یا کالری مناسبی در طول روز دریافت می کنند.

بهترین و بدترین روغنهای مصرفی
به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، روغن زیتون به دلیل داشتن اولئیک اسید، بهترین روغن و روغنهای نباتی جامد یا نیمه جامد جزو بدترین روغن های مصرفی هستند. روغن های نباتی که در اصل به صورت مایع هستند و در صنعت به شکل مصنوعی هیدروژنه می شوند، تغییر ظرفیت داده و حجم نامناسبی از اسیدهای چرب ترانس کرم رژودرم برای از بین بردن جای زخم را در خود جا می دهند. اسیدهای چرب ترانس، بدترین نوع چربی ها برای بدن هستند و بهتر است دریافت آنها در برنامه غذایی به صفر برسد.

lkfu: fi,



منبع