برترین محققان دنیا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
لیستی

از برترین محققان دنیا در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. بر اساس این فهرست، دانشمندان جهان اسلام و به‌خصوص ایرانی‌ها حضور چشمگیری در بین بهترین پژوهشگران جهان دارند.

هرساله لیستی از برترین محققان و پر استناد ترین پژوهشگران جهان توسط کلاریویت آنالیتیکس منتشر می‌شود.امسال نیز این لیست منتشر شد که بیانگر حضور دانشمندان ایرانی در میان بزرگترین دانشمندان جهان بود.

 

به گزارش تکراتو و به نقل از اداره کل وزارت علوم، دکتر محمدجواد دهقانی ، سرپرست پایگاه استنادی علوم پماد زخم جهان اسلام گفت: پایگاه استنادی وب آو ساینس (WOS) هر ساله فهرست پر استنادترین پژوهشگران دنیا را در فرآورده ای به نام پژوهشگران پر استناد (Highly Cited Researchers) منتشر می‌کند.

 

در این فهرست پژوهشگران تاثیرگذار دنیا که نقش پر رنگی در انتقال علم و دانش در عرصه بین المللی ایفا کرده و بیشترین استناد را داشته‌اند، مشخص و معرفی می‌شوند.

 

وی افزود: این فهرست تنها مقالات پراستناد در مجلات حوزه علوم و علوم اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد که در پایگاه وب.آو.ساینس در بازه زمانی ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۶ منتشر و مورد استناد قرار گرفته اند.

 

دکتر محمد جواد دهقانی می‌گوید: در لیست منتشر شده از پراستنادترین دانشمندان جهان، از کشور ایران نام ۱۶ پژوهشگر دیده می‌شود که نسبت به تعداد برترین دانشمندان پراستناد ایرانی در سال ۲۰۱۷، این تعداد بیش از دو برابر نمایندگی محصولات هارتمن شده است.

 

جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز گفت: این مقالات از پایگاه شاخص های اساسی علم Essential Science Indicators که به اختصار ESI نامیده می‌شود، استخراج می‌شوند و تنها درصدی از نویسندگان برتری که دارای مقاله در این پایگاه باشند، در فهرست نویسندگان پراستناد ظاهر می شوند.

 

در فهرست بهترین پژوهشگران جهان و پر استنادترین محققان دنیا در سال ۲۰۱۸، حدود ۶۰۰۰ پژوهشگر به عنوان دانشمندان پراستناد در سطح دنیا معرفی شدند. در این بین حدود ۴۰۰۰ پژوهشگر در ۲۱ حوزه موضوعی خاص فعالیت داشته و در حدود ۲۰۰۰ نفر در حوزه‌های میان‌رشته‌ای مشغول به کار هستند.

 

جعفر مهراد، بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، هفته گذشته در مصاحبه ای با بیان اینکه در میان برترین پژوهشگران پراستناد ۲۰۱۸ وریدی تعداد ۱۷ برنده جایزه نوبل وجود دارد، گفت: ده کشوری که بیشترین تعداد دانشمندان پر استناد را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا با ۲۶۳۹ نفر، انگلستان با ۵۴۶ نفر، چین با ۴۸۲ نفر، آلمان با ۳۵۶ نفر، استرالیا با ۲۴۵ نفر، هلند با ۱۸۹ نفر، کانادا با ۱۶۶ نفر، فرانسه با ۱۵۷ نفر، سوئیس با ۱۳۳ نفر و اسپانیا با ۱۱۵ نفر ۱۰ کشور برتر در این زمینه هستند.

 

لیست بهترین و پر استنادترین پژوهشگران ایرانی

 

نام و نام خانوادگی سازمان اصلی طبقه بندی موضوعی
امید اخوان دانشگاه صنعتی شریف شیمی
مهدی دهقان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضی و مهندسی
امید ماهیان دانشگاه فردوسی مشهد مهندسی
طاهر نیکنام دانشگاه پانسمان زخم بستر صنعتی شیراز مهندسی
داود دمیری گنجی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مهندسی
محسن شیخ الاسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مهندسی
مفیدگرجی بند پی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مهندسی
مهراورنگ قائدی دانشگاه یاسوج مهندسی
سید فاضل نبوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم علوم کشاورزی
سید محمد نبوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم علوم کشاورزی
مسعود رضایی دانشگاه تربیت مدرس علوم کشاورزی
محمد والی پور دانشگاه آزاد اسلامی Cross-Field
سعید عباس بندی دانشگاه بین المللی امام خمینی Cross-Field
حسن کریمی ژل هیدروزورب مله دانشگاه صنعتی قوچان Cross-Field
سید مهدی جعفری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان Cross-Field
مرتضی محمودی دانشگاه علوم پزشکی تهران Cross-Field

 

 

techrat​o.‎​com


منبع