انتقال ایدز,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,بهداشت
رییس

مرکز بهداشت استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از افزایش موارد انتقال HIV از طریق رابطه جنسی گفت: درحال حاضر حدود ۴۰ درصد مبتلایان از طریق رابطه جنسی آلوده می‌شوند.

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز در گفت‌وگو ژل پرونتوسان با ایسنا، با اشاره به شناسایی ۳۵۰۰ بیمار مبتلا به HIV در استان گفت: این آمار تجمعی بوده و بخش عمده این افراد تاکنون فوت کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه کار شناسایی مبتلایان به طور مداوم انجام می شود گفت: سال گذشته ۱۰۲ بیمار مبتلا شناسایی شد و امسال نیز با اقدامات صورت گرفته تاکنون حدود ۶۰ بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

 

شکیبا با بیان اینکه ابتلا به HIV امروزه با تست سریع انجام می شود گفت: آزمایش سریع HIV در تمام مراکز DIC استان قابل انجام است که ظرف چند دقیقه محلول پرونتوسان می‌تواند آلودگی فرد را مشخص کند.

 

وی افزود: این آزمایشات بصورت رایگان انجام می شود و نتایج آن نیز کاملا محرمانه است و افرادی که رفتارهای پرخطر دارند می‌توانند با مراجعه به مراکز DIC این تست را انجام دهند که درصورت مثبت بودن آن انجام آزمایش های بعدی برای قطعیت یافتن از آلودگی لازم است. ویروس HIV از طریق مادر به جنین، آمیزش جنسی، استفاده از سرنگ مشترک و وسایل تیز و برنده آلوده و نیز استفاده از خون و فرآورده های خونی آلوده منتقل می‌شود.

 

شکیبا مشکل عروقی بیان کرد: خوشبختانه انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی در کشور ما به صفر رسیده است، چون خون‌های دریافتی قبل از استفاده آزمایش می‌شوند. انتقال مادر به جنین هم در حال حاضر تا حد زیادی کنترل شده است. بطور مثال سال گذشته ۹ مادر باردار آلوده در استان شناسایی شد که با مراقبت های صورت گرفته خوشبختانه هر ۹ نوزاد بدون آلودگی به دنیا آمدند.

 

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه از زمان شروع بیماری در کشور همواره عمده ترین راه انتقال آن استفاده از تزریق مشترک میان اسپری پرونتوسان معتادان تزریق بوده، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر راه انتقال به سمت رابطه جنسی در حال حرکت است، بگونه ای که درحال حاضر ۴۰ درصد موارد ابتلا از طریق رابطه جنسی بوده که این امر هشداری است که باید مراقبت های بسیاری در این زمینه صورت گیرد. افزایش این راه انتقال موجب شده تا آمار مبتلایان زن نیز افزایش یابد.

 

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به افزایش استفاده از مواد روانگردان در میان برخی جوانان اشاره کرد و افزود: این امر موجب شده تا این افراد با مصرف اسپری لینوورا مواد روانگردان رفتارهای پرخطر از خود بروز دهند و از راه های پیشگیری استفاده نکنند که این امر شانس انتقال HIV را افزایش داده است.

 

شکیبا از توزیع بسته های بهداشتی در محله های حاشیه شهر خبر داد و افزود: این بسته که شامل سرنگ و کاندوم است جهت پیشگیری در مراکز پرخطر در حاشیه شهرها توزیع می شود. این بسته ها در مراکز DIC برای استفاده افراد موجود است.

 

 



منبع