آب و هوای بسیار سرد هم می تواند سلامت شما را در بسیاری از موارد در معرض خطر قرار دهد، اما شما می توانید اقداماتی برای محافظت از خود انجام دهید. برای کسانی که واقعا در زمستانی سخت زندگی نکرده اند، سرمای شدید بر خلاف هر چیزی است که تا کنون تجربه کرده اند.

فقط کافی است از جنیفر مک کالوم، نویسنده و آهنگسازی که یک سال در قطب جنوب زندگی کرده است، بپرسید. جایی که درجه حرارت در هفته سوم اکتبر -۶۵ درجه فارنهایت (-۵۴ درجه سانتیگراد) بود و بعدا به -۱۰۷ درجه فارنهایت (-۷۷ درجه سانتیگراد) رسید.

مک کالوم در گفت و گو با Healthline گفت”وقتی که از هواپیما پیاده شده و به قطب جنوب قدم گذاشتم، سرما مثل مگس های سیاه عصبانی با دندان تیغ مانند با من برخورد کرد. من به سرعت یاد گرفتم که مستقیما هوا را به داخل ریه ها نکشم، زیرا این کار ریه هایم را می سوزاند. ”

او و دانشمند جان برد تجربیات خود را در کتاب “یک روز، یک شب: تصاویری از قطب جنوب. ” توصیف می کنند.

اما حتی هوایی با شدت سرمای کمتر می تواند مضر باشد. در این مقاله از دکتر زخم در مورد خطرات مهم این اتفاق صحبت شده است.

آب و هوای بسیار سرد

آب و هوای بسیار سرد

سرما زدگی. این امر که از درجه حرارت سرد ناشی می شود، باعث می شود که قسمت هایی از بدن شما اغلب گوش ها، بینی، گونه ها، چانه، انگشتان دست و پا آسیب ببینند.
پوست یخ زده ممکن است سفید یا خاکستری باشد و می تواند سخت یا مومی باشد. تاول ها می توانند بر روی پوست شکل بگیرند. همچنین ممکن است در حرکت دادن آن قسمت از بدن مشکل داشته باشید. در موارد شدید، پوست سیاه می شود.

هیپوترمی (افت دمای بدن). این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که درجه حرارت بدن شما به زیر ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتیگراد) افت کند. این امر ناشی از این است که بدن شما بیش تر از حد توان گرما از دست داده است، مانند زمانی که در معرض سرما یا آب قرار دارید.
هیپوترمی می تواند به صورت لرز، زمختی، سردرگمی، خستگی، یا ادرار بیش از معمول بروز پیدا کند. هیپوترمی اگر به سرعت درمان نشود، می تواند مشکلات سلامتی شدید، از جمله مرگ را ایجاد کند.

مشکلات قلبی. آب و هوای سرد می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد. وقتی خارج از خانه در هوای سرد هستید، ژل زخم پرونتوسان قلب سخت تر کار می کند تا شما را گرم نگه دارد – که منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.
این امر می تواند مشکلات قلبی ایجاد کند، به خصوص اگر قبلا شرایط خاص قلبی داشته باشید. اگر عادت به ورزش منظم ندارید، فعالیت های شدید مانند پارو کردن برف می تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد.

بی تحرکی

اثرات کمتر آشکار

گم شدن در آب و هوای سرد و برفی. مک کالوم گفت که سفیدی برف چالشی بزرگ در قطب جنوب بود. او گفت: “ما دو نفر از متخصصان برق را گم کردیم، که خوشبختانه راه خود را پیدا کردند.”
حتی در خارج از قطب جنوب، اگر گم شوید، شرایط باد شدید همراه با برف می تواند پیدا کردن راه بازگشت به جای امن را غیر ممکن کند.

خشکی پوست و غشاهای مخاطی. این موارد در زمستان شایع هستند. هوای زمستان معمولا کاملا خشک است و می تواند رطوبت بدن شما را از بین ببرد.
آدام گیل، کارشناس آب و هوا و متخصص فناوری اطلاعات در رصدخانه Mount Washington، واقع در ارتفاع ۶،۲۸۸ فوتی (۱۹۱۶٫۵ متری) کوه واشنگتن در نیوهمپشایر، همه این مسائل را به خوبی می داند.
گیل به Healthline گفت: “رطوبت نسبی داخلی در زمستان به میزان ۱ درصد کاهش می یابد. اگر دستگاه بخور یا رطوبت ساز ندارید، وقتی از خواب بیدار می شوید، احساس می کنید که مریض شده اید، اما معمولا این امر در عرض چند ساعت پس از بیدار شدن بهبود می یابد. ”

تعادل. هنگامی که هوا سرد است، غالبا باید یخ وجود داشته باشد – که این بدان معنا است که احتمال سقوط و آسیب دیدن بیشتر است. افراد مسن تر بیش تر در معرض خطر آسیب دیدن هستند، اما هرکسی، اگر روی پیاده روها یا پله های یخی لیز بخورد، می تواند آسیب ببیند.
بادهای قوی زمستانی حتی می توانند ایستادن روی یخ را سخت تر کنند. برای درک این موضوع این ویدیو از گیل که در حال مبارزه با باد های زمستانی ۱۰۰ مایل در ساعت در بالای کوه واشنگتن است، را مشاهده کنید.

بی تحرکی. هنگامی که آب و هوای سرد ادامه می یابد، ممکن است منجر به این امر شود که برای چند روز یا چند هفته از تماشای تلویزیون لذت ببرید. این بی براوون نوع رفتار بی تحرک می تواند خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی، و مسائل مربوط به سلامت دیگر را افزایش دهد.
گیل گفت:” از آنجایی که در زمستان نمی توانیم زمان زیادی را در خارج از منزل صرف کنیم، بیشتر اضافه وزن پیدا کرده ام. من از روزهایی که هوا بهتراست، استفاده می کنم و برای مدتی به خارج از منزل می روم، اما خیلی کمتر از تابستان.”

مصرف تنقلات بیش تر. وقتی آب و هوا سرد است، از آنجایی که بدن شما تلاش می کند تا خود را گرم نگه دارد، بیشتر هوس خوردن غذاهای نمکی، شیرین و یا پر چرب می کنید.
مک کالوم گفت: “کلوچه هایی با تراشه شکلاتی، کلوچه های مورد علاقه در ایستگاه بودند و افراد در مورد نیاز به تراشه های شکلات جیره ای استرس زیادی تجربه کردند. ”

ایمن ماندن در زمستان شدید

گیل به دلیل زندگی در بالای بلندترین کوه در شرق آمریکا، می داند گرم ماندن در زمستان، چقدر مهم است.
“زندگی در اینجا، به خصوص در زمستان، می تواند چالش برانگیز باشد، اما با اقدامات احتیاطی مناسب، خیلی بد نیست. همه کارکنان اینجا باید کمی قبل از خارج شدن – به ویژه هنگامی که دما شروع به پایین رفتن به زیر -۶۵ درجه فارنهایت یا سردتر شدن می کند – عمدتا به دلیل باد های قوی مداومی که ما می بینیم- کاملا خود را بپوشانند. ”
مک کالوم بسیاری از شبها را بیرون به عکس گرفتن از آسمان قطب جنوب گذراند، که به معنای پوشیدن لباس گرم … و خلاقانه بود.
مک کالوم گفت: “ما می توانستیم، تا زمانی که هیچ قسمت از پوستمان دیده نمی شد، برای مدت طولانی خارج از ایستگاه باقی بمانیم که شامل پوشاندن خودمان با مجموعه ای از پوشش سر و گردن، عینک محافظ و پالتویی از پوست حیوانات بود. ”
در اینجا چند نکته وجود دارند تا زمانی که درجه حرارت افت می کند و باد به شدت می وزد، به شما در حفظ حرارت بدن کمک کنند:
چندین لایه از لباس های سبک و گرم بپوشید تا اگر گرم یا سردتان شد، بتوانید گرما را تنطیم کنید. لباس های گشاد هوای گرم را بهتر از لباس های تنگ به دام می اندازند. بالاترین لایه باید نسبت به آب و باد مقاوم باشند.
میتن (دستکشی که دارای یک جا برای چهار انگشت و یک جا برای انگشت شست است) همیشه گرمتر از دستکش است. اگر ورزش کنید، ممکن است با استفاده از دستکش اسپری linovera دستانتان به اندازه کافی گرم باشند، اما برای زمانی که از حرکت باز می ایستید، میتن یا دستکش های دیگری همراه خود بردارید.
برای محافظت از پوست خود، سر و صورت خود را با کلاه و روسری و یا ماسک بپوشانید. برای محافظت از چشم ها، عینک آفتابی یا عینک محافظ استفاده کنید.
برای جلوگیری از لغزش و سقوط، چکمه های گرم و ضد آب با کف مناسب بپوشید. اگر زمین بسیار لغزنده است، می توانید بر روی چکمه های خود میخ ها یا قلاب های کششی قرار دهید.
با این حال، ایمن ماندن در سرمای شدید، به معنای توجه به جلو نیز می باشد.
به گفته مک کالوم:”بعد از دانستن این که هوا چقدر سرد و همراه با باد است، شما باید برنامه ریزی کنید که در خارج از منزل قرار است چه کاری انجام دهید و چه مدت زمانی بیرون خواهید بود. همچنین اگر دست هایتان خیلی یخ زده اند، باید به سریعترین مسیر برگشت فکر کنید. ”
او همچنین گفت که اگر تنها بیرون می روید، به کسی اطلاع دهید که کجا می روید و چه زمانی برمی گردید و به کسانی که با شما هستند، توجه کنید.
اگر در شما یا شخص دیگری نشانه های هیپوترمی یا مشکلات قلبی یا تنفسی بروز پیدا کرد، فورا اورژانس را خبر کنید.
برای جلوگیری یخ زدگی، به محل گرم بروید و هر لباس مرطوبی را در بیاورید. از آب گرم و نه داغ و یا حرارت بدن برای گرم کردن مناطق آسیب دیده استفاده کنید. پوست را مالش ندهید. اگر علائم بهتر نشد، به بیمارستان بروید.
مک کالوم گفت: “اگر انگشتان دست و پای من بی حس می شد، سریع به داخل می رفتم و از آنها مراقبت می کردم.”

عقاید غلط در مورد هوای سرد

عقاید غلط در مورد هوای سرد

همه چیزهایی که در کودکی در مورد زمستان یاد گرفته اید درست نیستند. در اینجا چند مورد از رایج ترین افسانه ها در این مورد وجود دارند.

افسانه: اگر کت یا پالتو نپوشید، بیمار خواهید شد. در حالی که سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان شایع هستند، این امر به دلیل آب و هوا نیست. برخی از محققان می گویند ویروس های سرما خوردگی در آب و هوای سرد بهتر تکثیر می شوند، چشم درد در حالی که برخی دیگر می گویند آب و هوای سرد می تواند غشاهای مخاطی را در بینی شما را کاملا خشک کند.

افسانه: بیشتر گرمای بدن خود را از طریق سر از دست می دهید. سر شما فقط سر انتهایی دیگری در بدن است. در سال ۲۰۰۸، مقاله ای در BMJ از بین رفتن گرما از سر را ۱۰ درصد اعلام کرد. بنابراین سعی نکنید در زمستان برای محافظت از خود با یک کلاه به خارج از منزل بروید.

افسانه: وقتی هوا سرد است، نباید بیرون ورزش کنید. طبق گفته کالج آمریکایی پزشکی ورزش (ACSM)، اگر شما در وضعیت سلامتی مناسبی هستید، تا زمانی که به طور مناسب لباس پوشیده اید، نباید هیچ مشکلی با ورزش کردن خارج از منزل در زمستان داشته باشید. اگر مشکل قلبی، ریوی یا سایر مشکلات سلامتی دارید،
قبل از ورزش کردن خارج از منزل، اول با پزشک خود مشورت کنید.

افسانه: شما در زمستان نیاز به عینک آفتابی ندارید. گرچه خورشید در مناطقی که زمستانی است شدت کمتری دارد، هنوز هم اشعه های کافی برای آسیب به چشم وجود دارند. به گفته مک کالوم “لازم بود همیشه عینک های آفتابی و یا عینک های محافظ استفاده می کردیم زیرا به سرعت در معرض پیشرفت برف کوری قرار می گرفتیم. ”

افسانه: آب و هوای سرد شما را مبتلا به اختلال خلقی فصلی یا افسردگی فصلی می کند. اگر چه بسیاری از افراد این اختلال (SAD) را در زمستان تجربه می کنند، اما این اختلال بیشتر به دلیل عدم وجود نور خورشید نسبت به هوای سرد است.

مک کالوم گفت: “خطر سرما همیشه وجود داشت و خطرناک ترین خطر برای ایمنی ما بود.”
“با این حال، تاریکی، انزوا و محصور شدن خیلی بیشتر از چالشی روزمره بود.”
این امر با نبود خورشید در تمام روز به مدت شش ماه در زمستان بدتر شد.
بعضی از مردم، در واقع، سرما را دوست دارند.

گیل گفت: “بسیاری از ما از آب و هوای وحشتناک و سردی که می بینیم لذت می بریم، به طوری که باعث بهتر شدن خلق و خو می شود. تنهایی و انزوا می تواند بیشتر از سرما آزار دهنده باشد، زیرا زمانی که شروع به کار می کنیم، در یک زمان برای یک هفته اینجا هستیم.”
برای مک کالوم و بسیاری از دانشمندان که با هم در “یکی از خیره کننده ترین مکان های روی زمین” زندگی می کنند، قطب جنوب حاوی زیبایی خارق العاده است که باعث می شود روزهای ژل ایکس سرد و تاریک ارزشمند باشد.
مک کالوم گفت”یک موضوع که بارها و بارها در کتاب ما به آن اشاره شده است، آسایشی است که من از آب و هوای شدید، سرما و باد آزاردهنده گرفتم. این امری فیزیکی بود که من می توانستم به آن تکیه کنم و به طور موازی چیزی عاطفی با شرایط زندگی چالش انگیز ماست. ”



منبع