چگونه اشتباهات همسرمان را ببخشیم؟
رابطه‌ زناشویی هم مانند هر رابطه‌ نزدیک دیگری به بخشش و گذشت نیاز دارد تا

تداوم داشته باشد.

به گزارش ، قادر به بخشش بودن و صرفنظر کردن از رنجش‌های گذشته، ابزار مهمی در زندگی مشترک است. ضمنا اگر بتوانید ببخشید می‌توانید خودتان را هم از نظر جسمی و هم از جنبه‌ روانی سالم نگه دارید. در واقع بخشش و چشم پوشی، یکی از موثرترین شیوه‌های حفظ پایه‌های رابطه‌ زناشویی است.

جنبه‌های مثبت بخشش
اگر آزردگی‌ها، ناامیدی‌ها، دلخوری‌ها، سرخوردگی‌ها، بی‌ملاحظه‌گی‌ها و خشم‌ها را با خود حمل کنید، وقت و انرژی خود را تلف خواهید کرد. در دل نگه داشتن این احساسات منفی می‌تواند در نهایت موجب پانسمان هارتمن نفرت و تلخی‌های بیش از حد شود.
اگر نتوانید ببخشید نابود خواهید شد، چون به سلامت جسم و روح‌تان آسیب می‌زنید. مدام در حالتی از خشم و کینه بودن، اساس رابطه‌ را سست می‌کند.

چگونه همسری را که آزرده‌تان کرده ببخشید
نسبت به بخشش، پذیرا باشید.
برای بخشیدن همسرتان یک تصمیم آگاهانه بگیرید.
وقتی تصاویر رنجش و دلخوری در ذهن‌تان جولان می‌دهد، به یک مکان آرامش بخش فکر کنید یا کاری انجام دهید که حواس‌تان از این افکار ناخوشایند پرت شود.
اشتباه یا خطای همسرتان را بارها به او گوشزد نکنید و در بگومگوهای‌تان از آن به عنوان دستاویز استفاده نکنید.
به دنبال انتقام یا مجازات نباشید. تلاش برای تلافی کردن فقط دردتان را شدیدتر می‌کند و هیچ احساس خوبی به شما نمی‌دهد.
بپذیرید که ممکن است هرگز دلیل خطای همسرتان یا رفتار اشتباه او را ندانید.
یادتان پماد مدی هانی باشد که بخشیدن به معنای چشم پوشی از رفتار نادرست همسرتان نیست.
با خودتان مهربان و صبور باشید. توانمند شدن برای بخشیدن زمانبر است، پس عجله نکنید.
اگر واقعا قادر به بخشیدن نیستید یا دیدید مدام در حال مرور دلخوری‌ها و ... هستید، بهتر است از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

اگر باعث ناراحتی همسرتان شدید چگونه عذرخواهی کنید؟
بابت ناراحتی که ایجاد کرده‌اید، نشان دهید که واقعا پشیمانید.
به همسرتان قول دهید که با تکرار رفتار آزاردهنده‌تان دیگر او را نخواهید رنجاند.
عواقب رفتار نادرست‌تان را که دلخوری ایجاد کرده بپذیرید.
نشان دهید که برای اصلاح و جبران اشتباه‌تان آماده‌اید.
نسبت به همسرتان صبور باشید. او نیز برای اینکه بتواند شما را ببخشد به زمان نیاز دارد. احساسات همسرتان را نسبت به اشتباهی که مرتکب شده‌اید تندروت پلاس با گفتن: «حالا که طوری نشده!» نادیده و دست کم نگیرید.
عذرخواهی‌تان از صمیم قلب باشد. برای اینکار باید عملا نشان دهید که قصد جبران دارید.

زندگی مشترک به گذشت نیاز دارد
رابطه‌ زناشویی هم مانند هر رابطه‌ نزدیک دیگری به بخشش و گذشت نیاز دارد تا تداوم داشته باشد. یادتان باشد که همه اشتباه می‌کنند. همه‌ ما روزهای بدی داریم که بداخلاق و بدقلق می‌شویم.خیلی‌ها چیزهایی را به زبان می‌آورند که واقعا منظورشان نیست. هر کسی نیاز دارد که بخشیده شود و باید بتواند که ببخشد. مخصوصا وقتی که کسی که ناراحت‌تان کرده سعی دارد از شما عذرخواهی کند و دل شما را به دست بیاورد.

هیچ رابطه‌ای مخصوصا رابطه‌ زناشویی، بدون گذشت و بخشش، زمان زیادی دوام نخواهد آورد. پس حتی اگر جزو افرادی هستید که نمی‌توانند دیگران را ببخشند، به خاطر زندگی مشترک‌تان هم که شده باید اترومن این مهارت را کسب کنید.

آیا اشتباهات غیرقابل بخشش هم وجود دارند؟
اگر همسرتان بددهن و بدرفتار است، به خیانتش ادامه می‌دهد، مدام دروغ می‌گوید و یا هیچ تغییری در رفتارش ایجاد نمی‌کند، پس شاید زمان آن باشد که همه چیز را تمام کنید. در این شرایط باید رابطه‌تان را به طور جدی ارزیابی کنید و یک تصمیم عاقلانه بگیرید.
وقتی شواهد کافی و منطقی وجود دارد که نشان می‌دهند این اشتباهات قرار نیست برطرف شوند (با وجود اینکه تمام تلاش خود را برای اصلاح شرایط و بخشیدن همسرتان کرده‌اید و بارها به او فرصت دوباره داده‌اید)، پس ادامه‌ این رابطه به نفع‌تان نیست.

در بعضی از موقعیت‌ها ممکن است یک دوره‌ای بدرفتاری و خیانت و ... وجود داشته باشد اما دیگر هرگز روی ندهد، در این مواردِ، گذشت بابت اشتباهات گذشته (که دیگر هرگز تکرار نشده‌اند)، زمانبر است و فکر خوبی پانسمان هیدروتک است.
هر دوی شما باید بتوانید آزادانه در موردش حرف بزنید و پروسه‌ عدم تکرار خطا و بخشش را ادامه دهید. خیلی خوب است که طی این مراحل از روان شناس خانواده کمک بگیرید.


مرجع : برترین ها



منبع