آیا ورزش کردن در شب مناسب است یا خیر؟
ورزش کردن در شب به خاطر کاهش سطح متابولیسم بدن تاثیر کمتری در کاهش وزن

نسبت به سایر ساعت‌های روز دارد.

به گزارش ، دکتر احمد باقری مقدم رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان، افزود: انتخاب زمان ورزش در محلول پرونتوسان طول روز بستگی به شرایط هر فرد متفاوت است. در حقیقت بهترین زمان برای انجام تمرین‌های ورزشی زمانی است که فرد از نظر روحی، هوشیاری و تغذیه و شرایط محیطی آمادگی لازم را داشته باشد. در گروهی از افراد که مجبور یا علاقه‌مند هستند در شب ورزش کنند، همواره این سوال مطرح است که آیا ورزش کردن در شب مناسب است یا خیر؟

وی گفت: برخی ورزش در شب را بی براون برای کاهش وزن ایده‌آل می‌دانند و برخی دیگر آن را نامناسب. در رابطه با بهبود وضعیت خواب نیز بعضی از مطالعات، ورزش در شب را توصیه و برخی از مطالعات ورزش در شب را باعث اختلال در خواب شبانه گزارش کرده‌اند. در تعداد اندکی از مطالعات، ورزش را به طور شبانه در پارک‌ها به علت افزایش دی‌اکسیدکربن و کمبود اکسیژن توصیه نمی‌کنند ولی این موضوع تایید نشده است.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان مشکل عروقی درباره بعضی فواید ورزش در شب اظهار کرد: در شب عضلات بدن نرم‌تر و آماده‌تر از صبح است و معمولا در شب کمتر شاهد سفتی عضلات هستیم. ضمن این که فرصت ورزش در شب معمولا بیشتر ار صبح‌هاست.

باقری مقدم اضافه کرد: البته در شب به علت افزایش سطح هورمون‌های استرس مثل کورتیزول و نوراپی‌نفرین در طی ورزش و طبیعی شدن آن پس از چند ساعت، سبب می‌شود تا خواب پس از ورزش مختل شود. بنابراین بین اسپری پرونتوسان فعالیت ورزشی تا زمان خواب باید حداقل ۳ ساعت فاصله باشد. همچنین به علت کاهش سطح متابولیسم بدن در شب‌ها به نظر می‌رسد ورزش در شب‌ها تاثیر کمتری در کاهش وزن نسبت به بقیه ساعت‌های روز دارد.

متخصص پزشکی ورزشی در پایان گفت:‌ اگر جزو کسانی هستید که فقط شب‌ها فرصت ورزش دارید فراموش نکنید که ورزش کردن در شب بهتر از ورزش نکردن است. البته در اجرای ورزش شبانه ژل پرونتوسان نیاز به انگیزه بیشتر و نظم است. زیرا به علت تاثیر کمتر آن در کاهش وزن یا ایجاد خستگی ممکن است فرد از ادامه دادن فعالیت ورزشی در شب امتناع کند.

منبع: پزشکان بدون مرز



منبع