دستگاه وکیوم تراپی زخم

 

 

معرفی دستگاه وکیوم تراپی Vacumed V.A.C

  شرکت مهندسی فن آور پویا سپاهان به عنوان اولین شرکت ایرانی سازنده دستگاه وکیوم تراپی افتخار آن را دارد که برای اولین بار در کشور یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود در زمینه ترمیم زخم را ارائه نماید , این دستگاهی منحصر به فرد در زمینه ترمیم زخم به شمار می آید که حاصل فعالیت چندین ساله تیم مهندسی شرکت فن آور میباشد. این دستگاه با طراحی کاملا ایرانی قادر است تا با نهایت دقت فشار منفی مورد نیاز را توسط پمپ در درمان زخم فراهم کند.همچنین این دستگاه کاملا هوشمند می باشد و دارای سه مد کاری پیوسته و متناوب و دینامیکی وهمچنین نمایشگر دیجیتال و علائم هشدار دهنده می باشد که تمام فراید درمان را تحت کنترل خود میگیرد و با استفاده از پیشرفته ترین امکانات , اثر بخشی درمان را تضمین می کند.

دستگاه وکیوم تراپی زخم برای درمان زخم های ، زخم دیابت ، درمان زخم های مرتبط با شکستگی ها عمیق

دستگاه وکیوم تراپی زخم برای درمان زخم های ، زخم دیابت ، درمان زخم های مرتبط با شکستگی ها عمیق

تاریخچه وکیوم تراپی

مفهوم استفاده از فشار منفی بر روی سطح زخم مفهوم تازه ای نیست بلکه از ۵۰ سال پیش مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است استفاده از سیستم ساکشن بسته از اوایل سال ۱۹۵۰ در درمان زخم مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۷۶ اولین گزارش رسمی از سوی Fox & Golden مبتنی بر استفاده از فشار منفی پیوسته (Continuous) و تاثیر آن در تسریع فرایند التیام Subcutaneous Surgical Procedure در مجلات روسیه منتشر شد . از آن پس اعمال وکیوم به بستر زخم به عنوان یک Atmospheric bandage شناخته شد.در طول سال های ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ مقالاتی در باب استفاده از فشار منفی در روسیه منتشر شدو سپس تا سال ۱۹۹۵ به انگلیس وارد شد و از آن زمان استفاده از این پروتکل در درمان انواع زخم های مزمن مانند زخمهای بستر، زخم‌های با منشاء دیابت و زخمهای باز ناشی از سکشتگی های ارتوپدی و غیره در اروپا و امریکا مورد استفاده قرار گرفت و اکنون بسیاری اززخمهائی که بروشهای دیگر قابل درمان نیستند و یا فراید درمان آنها پر هزینه و طول دوره درمان طولانی دارند از این روش استفاده می شود . تحقیقات نشان می دهد با کاهش طول دوره درمان موثر زخم ها ، بیش از ۴۰% هزینه های درمان را کاهش می دهد.

معرفی روش بکار گیری وکیوم تراپی در درمان زخم Negative Pressure Wound Therapy (NPWT)

به عبارتی دیگر روش وکیوم تراپی زخم عبارت است از اعمال فشار منفی به بستر زخم تحت شرایط کاملا کنترل شده است . در این روش درمانی , بستر زخم با استفاده از فوم پلی یورتان یا پلی وینیل پوشانده شده سپس به منظور ایزوله سازی زخم از محیط اطراف و حفظ رطوبت زخم , با استفاده از فیلم شفاف خود چسب و درین اعمال خلاء , پانسمان زخم تکمیل می گردد و فشار منفی ایجاد شده توسط پمپ وکیوم به محیط درونی این پانسمان منتقل می شود و بستر زخم در معرض اعمال فشار منفی قرار می گیرد.

فشار منفی مورد استفاده معمولا در بازه۸۰ mmHg الی -۱۲۵ mmHg می باشد ولی تعیین میزان دقیق این فشار منفی با توجه به شرایط بیمار و وسعت و ابعاد زخم صورت می گیرد. این روش درمانی باعث تسریع التیام زخم می گردد. علی رغم سادگی این درمان , نکات بسیار مهمی بایستی در استفاده از این روش مورد توجه قرار گیردیکی از پارامتر های تعیین کننده در میزان اثربخشی این پروتکل درمانی جنس و چگالی فوم مورد استفاده می باشدچگالی این فوم بایستی به گونه انتخاب شود که باعث انتشار بهینه فشار منفی در سطح زخم گردد. مطالعات نشان داده اند که این پارامتر می تواند تاثیر بسزایی در میزان اثربخشی درمان داشته باشد.

نکته مهم دیگری که بایستی در مورد نحوه پانسمان زخم بستر مورد توجه قرار گیرد جنس مواد به کار رفته در پانسمان می باشد . مواد به کار رفته بایستی ضد حساسیت , آنتی باکتریال و از موادی باشد که به بستر زخم نچسبد و باعث انتقال عفونت و یا ایجاد خونریزی نگردد . دومین پارامتر مهم در این پروتکل درمانی , تامین فشار منفی به گونه ای پایدار و کاملا ثابت می باشد.هر گونه نوسان در میزان فشار منفی اعمال شده به بستر زخم می تواند باعث کاهش میزان تاثیر درمان گردد.

 به چه دلیل اعمال فشار منفی در درمان زخم موثر است ؟

  • نزدیک شدن لبه های زخم به یکدیگر تحت تاثیر وکیوم
  • افزایش خون رسانی به بافت های اطراف زخم
  • افزایش میزان اکسیژن و مواد غذایی رسیذه به زخم
  • تسریع تقسیم میتوز
  • تسریع در تشکیل بافت گرانوله
  •  جمع آوری ترشحات زخم و عفونت های باکتریایی از سطح زخم
  • کاهش مواد کراتینه و رادیکال های آزاد و ادم
  • کاهش شدید رشد باکتری ها
  • حفظ رطوبت زخم در محیط پانسمان ایزوله Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
دستگاه وکیوم تراپی زخم برای درمان زخم های ، زخم دیابت ، درمان زخم های مرتبط با شکستگی ها عمیق

دستگاه وکیوم تراپی زخم برای درمان زخم های ، زخم دیابت ، درمان زخم های مرتبط با شکستگی ها عمیق

چه زخم هایی را می توان به وسیله دستگاه وکیوم تراپی درمان کرد ؟

انواع زخم های فشار , زخم های بستر , زخم های پای دیابتی و نوروپاتیک , زخم های مربوط به نارسایی های عروقی زخم های ترواتیک , زخم های مربوط به شکستگی های باز , ارتوپدی وانواع زخم های باز شده جراحی , فیستول هایی با انتهای بسته و مورد استفاده در موضع فلاپ و گرافت.

معرفی روش درمان زخم به وسیله‌ی دستگاه وکیوم تراپی

این روش درمانی در ابتدا بر روی زخم های بزرگ و مزمن با ترشحات زیاد که به درمان های عادی پاسخ نمی دهد مورد استفاده قرار می گرفت (Large chronic non-healing heavily exudates wounds) امروزه این روش به عنوان یک روش غیر دارویی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد . (non-pharmocological treatment ) و عمده ترین موارد کاربرد این روش در درمان زخم های مزمن و حاد (chronic & acute ) شامل :

  • Pressure ulcers
  • Diabetic foot
  • Abdominal
  • Trauma
  • Extremity
  • Dehisced surgical
  • Open sterna
  • Wound with
  • Complex abdominal wall
  • Partial –thicknes
  • Ulcers (such as diabetic, pressure or venous
  • Flaps & grafts
  • Sub Chronic
  • Patient with split thickness grafts (STSGs)

از جمله کاربرد های جدید درمان با فشار منفی ,درمان نوزادان و اطفال برای معالجه  زخم هایی مانند :

  • Congential abdominal wall defects
  • Wounds with fistula
  • Open sterna wounds following mediastinities

موارد کاربرد

بیشترین کاربرد درمان بواسطه فشار منفی در مدیریت درمان زخم هایی با شرایط زیر می باشد :

Large , stage III , stage IV ulcers که بافت گرانوله ضعیف و ناکافی یا ترشحات زیادی دارند به طور کلی وکیوم برای زخم های مزمنی که (Chronic) بعد از ۴ هفته, ابعاد ان کمتر از میزان ۳۰ درصد کاهش می یابد یا حجم ترشحات ان به قدری زیاد است که با تعویض پانسمان روزانه نتوان ترشحات را کنترل و مدیریت کرد , مورد استفاده قرار می گیرد.

  سایر موارد کاربرد وکیوم در درمان 

کاربرد دیگر فشار منفی برای کاهش میزان باکتری های موجود در زخم می باشد .تلاش های زیادی که در راستای کاهش حجم میکروب زخم صورت می گیرد نشان می دهد که با استفاده از scalpel نمی توان زخم را به طور کامل از میکروب زدود ,در حقیقت بریدن بافت های مرده و حذف باکتری ها از سطح زخم در بیشتر مواقع غیر ممکن است

لازم به ذکر است که وجود میزان میکروب به اندازه ۱۰ در۱ گرم از بافت critical level محسوب می شود . استفاده از روش surgical debridment به همراه excision of dead tissue این امکان را فراهم می آورد تا میزان میکروب موجود در سطح زخم را در بافت یک زخم عفونی (purulent wound) از میزان ۱۰به میزان ۱۰ کاهش دهد اگرچه این میزان کاهش در حجم باکتری ها به ندرت از طریق scalpel حاصل میشود معمولا برای به پایان رساندن جراحی از طریق بخیه زدن کافی نمی باشد. وکیوم به عنوان روشی برای تسریع واماده سازی زخم های مقاوم به درمان (persistent non-healing & trophic ulcers) برای انجام autografting و نیز به عنوان یک روش پیشگیرانه در مقابل مشکلات بعد از عمل (Post operative complication) در مورد acute posttraumatic wounds و شکستگی های باز (Open fractures ) به کار می رود بعلاوه وکیوم را میتوان به عنوان روشی در برداشت بافت های مرده در زخم های عفونی که به دلایل مختلف ایجاد شده اند به کار برد.

 اهمیت کاربرد دستگاه وکیوم تراپی در زخم های دیابتی

بیمارانی که دارای زخم های مزمن عود کننده  (recurrent ulcers)  می باشند بیشترین هزینه را به درمان خود اختصاص می دهند و بیمارانی که به علت زخم پای دیابتی متحمل قطع عضو می شوند سالانه هزینه زیادی را به جوامع و مراکز درمانی تحمیل می کنند لازم به ذکر است که در یک فرد مبتلا به دیابت , احتمال ایجاد زخم ناحیه پا در طول زندگی بیشتر از ۲۵ درصد می باشد زخم های ایجاد شده در ناحیه پا  (foot ulcers)  عمده ترین دلیل بستری بیماران دیابتی در بیمارستان  می باشد به طوریکه در امریکا ۱۶ درصد از پذیرش کل بیمارستان ها و ۲۳ درصد از مجموع روزهای سال در تمام بیمارستان های امریکا به بیماران دیابتی اختصاص می یابد که به دلیل زخم در ناحیه پا بستری می شوند. در انگلیس  تنها در سال ۲۰۰۱ ,۲۵۲ میلیون یورو صرف هزینه درمان پای افراد دیابتی شده است.

از جمله روش های جدید برای درمان زخم پای دیابتی عبارت است از :

  •  Bone-marrow –derived stem cell
  • Bioengineered skin equivalent
  • Growth factor therapy
  • Negative pressure wound therapy

چگونگی درمان

در این روش فشار منفی به صورت پیوسته یا متناوب در بازه ۵۰ تا ۱۷۵ میلیمتر جیوه به بستر زخم وارد میشود. فشار بهینه ای که مورد استفاده قرار می گیر معمولا ۱۲۵ میلیمتر جیوه می باشد فشار منفی معمولا به مدت ۴۸ ساعت ابتدای درمان به صورت پیوسته بر روی زخم اعمال می شود.

انواع پروتکل‌های درمانی

  •  پیوسته
  • متناوب
  • یک پروتکل درمانی جدید با عنوان dynamic pressur control با مخفف DPC :

در این روش درمانی , فشار در بازه هایی به مدت ۶ دقیقه از ۲۵ میلی متر جیوه به ۷۵ (۱۲۵) میلی متر جیوه افزایش و سپس در مدت ۶ دقیقه این فشار از میزان ۷۵ به ۲۵ میلی متر جیوه کاهش می یاید این روش درمانی در حقیقت بین ۲ پروتکل درمانی متناوب و پیوسته قرار دارد و درد کمتری را برای بیمار فراهم می کند این پروتکل مزیت دیگری نیز دارد :

Helps minimize possible dressing leaks that can occure in the absence of negative pressure

مقایسه درمان پیوسته و متناوب

در مورد ساختار های ناپایدار و یا پانسمان هایی که در نقاط متحرک بدن صورت می گیرد , درمان پیوسته پیشنهاد می گردد به عنوان مثال در نواحی chest wall  و یا non-intact fascia استفاده از درمان پیوسته به منظور کاهش امکان لیک کردن به دلیل تکان خوردن و جابه جا شدن پانسمان صورت می گیرد. همچنین در بیمارانی که دارای ریسک بالای خونریزی هستند یا زخم هایی با ترشحات بسیار زیاد دارند و یا  flaps &grafts به تازگی انجام شده است و یا زخم هایی با  acute enteric fistula  از درمان پیوسته استفاده می شود.

مکانیزم اثر

هدف در درمان با فشار منفی تبدیل زخم باز و مقاوم به درمان به زخم کنترل شده است به گونه ای که ترشحات اضافی و آلوده به عفونت از بستر زخم جمع اوری شده و جریان خون در بافت بهبود یافته و دفع بقایای سلولی و متابولیت از سیستم لنف بهتر صورت  گیرد اصلی ترین مکانیزم عمل برای تاثیر فشار منفی در تسریع التیام زخم عبارت است از :

  1.  ایجاد یک محیط مرطوب و ایزوله برای بهبود زخم
  2. حذف عفونت و ترشحات اضافی از سطح زخم
  3. کمک به بهبود جریان خون موضعی در محل
  4. کاهش کلونی باکتری ها
  5. افزایش سرعت تشکیل بافت های گرانوله در موضع
  6. افزایش سرعت تقسیم میتوز
  7. Removal of harmful proteases و Assisted profusion و Reducing edema

از طرفی استفاده از فوم در پانسمان , به عنوان سدی مناسب  (barrier )  در مقابل نفوذ باکتری ها و کاهش میزان عفونت زخم موثر است و از نفوذ باکتری ها از سطوح اطراف زخم به عمق ان جلوگیری می کند لازم به ذکر است که اگرچه یکی از مکانیزم های اثر در بهبود زخم حذف ترشحات از سطح زخم است , ولی فشار منفی حتی در درمان زخم هایی که ترشح کم دارند نیز به کار میرود و موثر واقع می شود .زخم هایی که میزان ترشح انها کمتر از ۸۰ میلی لیتر در روز می باشد نیز به درمان با فشار منفی پاسخ می دهند دقت شود که مطالعات صورت گرفته در خصوص میزان تاثیر فشار منفی در درمان زخم بیشتر به صورت case study  و کمتر به صورت cohort studies  می باشد.

مواردی که وکیوم پاسخ نمی دهد

  1. Chronically contaminated ischial pressure ulcers
  2. Severely immunocompromised lung transplant patient with a non- healing thoracotomy wound
  3. Persistent underlying cellulits and osteomyelities
  4. Wound with a high output enterocutaneous fistula

موارد منبع کاربرد استفاده از دستگاه وکیوم تراپی

 فوم مورد استفاده در وکیوم تراپی و پانسمان ان را نباید مستقیما در تماس با موارد زیر قرار داد :

Exposed blood vessel

Nerves , organs , anastomic sites

 همچنین از وکیوم تراپی در بیمارانی با شرایط زیر نباید استفاده کرد :

Malignancy in the wound

Untreated osteomylities

Non-enteric and unexpected fistulas

Necrotic tissue with eschar present

توجه : پس از انجام دبریدمان و حذف کامل بافت نکروز و حذف کامل eschar  می توان از وکیوم تراپی استفاده کرد.

از موارد منع مصرف این روش درمانی در زخم هایی با exposed bone  می باشد که در این گونه زخم ها مشکلات عدیده دیگری مانند عفونت استخوان و یا لبه های تیز استخوان های شکسته می تواند سبب بروز مشکلات دیگری نیز گردد.

سختی نقاط پانسمان

Knee  و  Coccyx  و Rectal region

سایر موارد کاربرد وکیوم در درمان 

کاربرد دیگر فشار منفی برای کاهش میزان باکتری های موجود در زخم می باشد.تلاش های زیادی که در راستای کاهش حجم میکروب زخم صورت می گیرد نشان می دهد.که با استفاده از scalpel نمی توان زخم را به طور کامل از میکروب زدود در حقیقت بریدن بافت های مرده و حذف باکتری ها از سطح زخم در بیشتر مواقع غیر ممکن است.

لازم به ذکر است که وجود میزان میکروب به اندازه ۱۰ در۱ گرم از بافت critical level  محسوب می شود استفاده از روش surgical debridment  به همراه excision of dead tissue این امکان را فراهم می اورد تا میزان میکروب موجود در سطح زخم را در بافت یک زخم عفونی (purulent wound)  از میزان ۱۰به میزان ۱۰ کاهش دهد اگرچه این میزان کاهش در حجم باکتری ها به ندرت از طریق scalpel حاصل میشود معمولا برای به پایان رساندن جراحی از طریق بخیه زدن کافی نمی باشد. وکیوم به عنوان روشی برای تسریع واماده سازی زخم های مقاوم به درمان (persistent non-healing & trophic ulcers)  برای انجام autografting  و نیز به عنوان یک روش پیشگیرانه در مقابل مشکلات بعد از عمل (Post operative complication) در مورد acute posttraumatic wounds  و شکستگی های باز  (Open fractures )  به کار می رود بعلاوه وکیوم را میتوان به عنوان روشی در برداشت بافت های مرده در زخم های عفونی که به دلایل مختلف ایجاد شده اند به کار برد.

چگونه می‌توان دستگاه وکیوم تراپی (Vacumed V.A.C) را تهیه نمود؟

 اصلی ترین انگیزه شرکت مهندسی فن آور پویا سپاهان فراهم آوردن امکان درمان برای بیمارانی است که به دلیل عدم برخورداری از حداقل امکانات درمانی به زخم بستر و … دچار شده اند . از این رو یکی از پارامترهایی که در طراحی و تولید این محصول در نظر گرفته شده است , کاهش هزیته تولید دستگاه می باشد تا به این ترتیب بتوانیم گامی موثر در جهت درمان بیماران تمام اقشار جامعه برداریم .  برای تهیه این دستگاه می توانید با هریک از شماره های شرکت مهندسی فن آور پویا سپاهان تماس حاصل کرده و نسبت به خرید و یا اجاره دستگاه برای مراکز درمانی اقدام نمایید.

توجیه اقتصادی استفاده از دستگاه وکیوم تراپی

به وضوح هرینه درمان به واسطه فشار منفی از هزینه های درمان به روش های متداول وسنتی بیشتر است ولی در درازمدت استفاده از فشار منفی برای مراکز درمانی و جوامع مقرون به صرفه تر است به گونه ای که Philbeck  و همکارانش در تحقیقات خود نشان دادند.
که یک زخم با مساحت متوسط ۲۲٫۵ سانتیمتر مربع به مدت زمانی در حدود ۲۴۷ روز و هزینه ای معادل ۲۳٫۴۶۵ دلار برای درمان با استفاده از پانسمان های سنتی احتیاج دارد در حالیکه این زخم با استفاده از فشار منفی در طول مدت ۹۷ روز و با هزینه معادل ۱۴٫۵۳۶ دلار درمان می گردد. درمان بواسطه فشار منفی عموما به تعداد تعویض پانسمان کمتری احتیاج دارد به عنوان مثال در قطع عضو پا در صورت استفاده از پانسمان های متداول نیاز است که پانسمان بیمار هر روز تعویض گردد ولی در بیماران تحت درمان با استفاده از فشار منفی هر ۴۸ ساعت پانسمان تعویض می گردد که موجب صرفه جویی در هزینه بیمار و وقت پرستار و سیستم درمانی می گردد.

 

 

منبع