زخم ها و بیماری های پوستی در دیابت ( بخش دوم )







دانه های قرمز، برآمدگی و تاول های پوستی

دانه های قرمز و برآمدگی ها:

واکنش های آلرژیک به غذاها ، نیش حشرات و داروها می تواند باعث ایجاد رش یا دانه های قرمز پوستی و فرورفتگی ها یا برآمدگی هایی بروی پوست شود. این موضوع در افراد دیابتی بخصوص برای کسانی که انسولین تزریق می کنند، موضوع مهمی است. وجود هر نوع دانۀ قرمز و برجستگی در نواحی اطراف محل تزریق باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.


تاول های دیابتی    (bullosis diabeticorum)

در موارد نادر، افراد مبتلا به دیابت به مشکلات پوستی نظیر تاول که مشابه تاولهای حاصل از سوختگی است، مبتلا می شوند. اینگونه تاولها می تواند بروی انگشتان دست و پا، بروی دستها و پاها یا بازوها و رانها ایجاد گردد. تاولهای دیابتی غالباً بدون درد هستند و خود بخود از بین می روند. اینگونه مشکلات پوستی در افرادی که دیابتشان کنترل نشده و حاد است یا به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، دیده می شود. کنترل دقیق قند خون  همراه با مصرف صحیح داروهای دیابت می تواند باعث بهبود مشکلات پوستی گردد.


رش های حلقوی منتشر (Disseminated granuloma annulare)

این مشکل پوستی کاملاً بصورت یک حلقۀ مشخص یا یک ناحیۀ قوسی شکل بروی پوست ظاهر میشود. اینگونه رش های پوستی غالباً بروی انگشتان و گوش ها ایجاد می شود اما می تواند بروی قفسۀ سینه یا شکم نیز ظاهر شود. این رش ها می توانند برنگ قرمز، قرمز قهوه ای یا برنگ پوست باشند و به درمان دارویی احتیاجی ندارند، اما گاهی اوقات داروهای موضعی استروئیدی نظیر هیدروکوتیزون می تواند به بهبود آنها کمک کند.


عفونت های باکتریهایی و قارچی در افراد دیابتی

عفونت های باکتریایی:

انواع مختلفی از عفونت های باکتریایی می تواند پوست افراد مبتلا به دیابت را درگیر کند. عفونتهای پوستی شایع غالباً بوسیلۀ گروه شناخته شده ای از باکتریها که استافیلوکوکوس ها نام دارند، ایجاد می شوند. اینگونه عفونت های استافیلوکوکوسی در افرادی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند، خطرناکتر و جدی تر است . اینگونه باکتریها در محل فولیکول مو در پوست می توانند باعث ایجاد التهاب شوند.

سایر عفونت ها شامل styesکه سبب عفونت غده های موجود در پلک چشم و باکتریهایی که باعث عفونت در ناخن ها می شوند، می باشد.

برای درمان اکثر عفونت های باکتریهایی از درمانهای دارویی با آنتی بیوتیک بشکل قرص یا کرم یا هر دو ، استفاده می شود.


عفونت های قارچی

مخمری شبه قارچ که کاندیدا آلبیکن نام دارد باعث ایجاد اکثر عفونت های قارچی پوست در افراد مبتلا به دیابت می شود. اینگونه عفونت ها بخصوص در بانوان بصورت عفونت های قارچی واژن بروز می کند. منطقۀ دیگری که این عفونت ها در آن شایع است گوشۀ لبها است، که به آن انگولار چیلیتیس(angular cheilitis) می گویند در این عفونت فرد احساس ایجاد بریدگی در گوشۀ دهان دارد.

قارچ ها می توانند در بین انگشتان پا و دست و ناخن ها ( اونیکومایکوز) عفونت ایجاد کنند. اینگونه قارچ ها سبب ایجاد خارش و رش هایی به رنگ قرمز روشن می شوند که غالباً بوسیلۀ تاول های ریز یا پوسته های ورقه ورقه، احاطه شده اند.

اینگونه عفونت ها غالباً در مناطق گرم و مرطوب پوست ایجاد می شود. سه عفونت قارچی شایع عبارتند از:

 Jock itch -1(قرمز رنگ همراه با خارش در نواحی اندام تناسلی و قسمت داخلی رانها)

2-athletes foot  (عفونت های قارچی پای ورزشکاران که ما بین انگشتان پا ایجاد می شوند)

3- ringworm(حلقوی شکل، قسمت هایی با پوست ناهموار که می تواند دارای خارش و سوزش باشد یا بصورت تاول ظاهر شود و بروی پاها، کشاله ران، قفسه سینه و شکم و حتی می تواند بروی پوست سر یا ناخن ها ظاهر شود).

برای درمان عفونت های قارچی از داروهای ضد قارچ استفاده می شود.

نوعی عفونت قارچی منجر به مرگ بوسیلۀ قارچ موکورمایکوسیز (Mucormycosis) در برخی افراد مبتلا به دیابت دیده می شود. این عفونت معمولا ًاز حفرات بینی شروع شده و می تواند به چشم ها و مغز سرایت کند.


ناراحتی های پوستی با چند علت مرکب

خارش پوست : خارش پوست یا pruritusمی تواند به علل مختلفی نظیر عفونت های قارچی،خشکیپوست یا عدم خون رسانی کافی به پوست ایجاد شود. چنانچه علت آن کم بودن جریان خون در پوست باشد، بیشتر در قسمت های پائین پا خارش  ایجاد میشود که در این صورت استفاده از لوسیون برای نرم و مرطوب کردن پوست و جلوگیری از خشک شدن و خارش پوست موثر است.

آیا می توان از بروز مشکلات پوستی در افراد دیابتی جلوگیری نمود

مهمترین عامل برای جلوگیری از  بروز مشکلات پوستی در افراد دیابتی کنترل دقیق قند خون در این افراد است عامل مهم دیگر، تبعیت از نصایح مشاورین دیابت در مورد تغذیه، ورزش و استفاده منظم و صحیح داروها است. عامل مهم دیگر مراقبت فردی از پوست برای کاهش خطر ابتلاء به مشکلات پوستی دیابتی است.

به توصیه های زیر برای جلوگیری از مشکلات پوستی عمل کنید :

-  قند خونتان را در محدوده نرمال نگهدارید .

-  از صابونهای ملایم و شامپوهای ملایم استفاده نمایید و بخوبی آبکشی  و خشک کنید .

-   از پودر تالک برای زیر بغل و کشاله ران استفاده کنید .

-   دوش آب خیلی داغ نگیرید.

-   بطور روزانه پوستتان را مرطوب کنید .

-   میزان مایعات زیادی بنوشید تا پوستتان آبرسانی شود .

-   هر نوع بریدگی را به سرعت درمان کنید. بریدگی های کوچک را با آب و صابون بشویید در صورت تجویز پزشک از پمادهای آنتی بیوتیک استفاده نمایند و در صورت بروز بریدگی بزرگ یا سوختگی سریعاً به پزشک مراجعه کنید .

-   از اسپری های بهداشتی زنانه استفاده نکنید .

-   پاهای خود را هر روز وارسی کنید .


منبع : diabeticconnect