همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

چگونگی پانسمان زخم باز

چگونگی پانسمان زخم باز 


زخم باز را چگونه پانسمان کنیم؟

فرض کنید نیم ساعت به زمان افطار باقی است و شما بسرعت در حال تهیه و تدارک افطاری برای اهل خانه هستید که ناگهان دست خود را با چاقوی آشپزخانه می‌برید. زخم شما یک بریدگی وسیع با عمق …

فرض کنید نیم ساعت به زمان افطار باقی است و شما بسرعت در حال تهیه و تدارک افطاری برای اهل خانه هستید که ناگهان دست خود را با چاقوی آشپزخانه می‌برید. زخم شما یک بریدگی وسیع با عمق کم بوده و خونریزی آن قابل کنترل است، ولی نیاز به پانسمان دارد. در این مواقع چه می‌کنید؟ آیا می‌توانید زخم‌تان را پانسمان کنید؟

زخم‌های باز در اثر از بین رفتن لایه‌های پوست و زیر جلد ایجاد شده و باعث خونریزی خارجی قابل رؤیت می‌شوند. این نوع زخم‌ها در هر وسعتی به سرعت عفونی شده و میکروب‌ها می‌توانند سریع به لایه‌های عمقی‌تر پوست گسترش یافته و وارد گره‌های لنفاوی شده و از این مسیر تا سراسر بدن گسترش یابند. بنابراین روی تمام زخم‌ها باید به درستی تمیز و پوشیده شود و پوشش آن نیز ثابت گردد. پوشاندن صحیح زخم به کنترل خونریزی، جلوگیری از آلودگی و جذب خون و ترشحات زخم کمک می‌کند و موجب التیام سریع زخم می‌شود.

چه باید کرد؟

۱) برای مهار بهتر خونریزی لبه‌های زخم را به هم نزدیک کرده و با یک گاز استریل یا دستمال تمیز، خونریزی را به وسیله فشار مستقیم کنترل کنید.

۲) وقتی خونریزی کنترل شد، اطراف زخم را با پنبه آغشته به محلول ضدعفونی‌کننده از داخل به خارج تمیز کنید. عکس این کار و حرکت رفت و برگشت پنبه روی زخم موجب می‌شود که آلودگی اطراف زخم به داخل آن نفوذ و زخم را عفونی کند.

۳) پس از استریل کامل زخم، یک قطعه گاز استریل روی زخم بگذارید به طوری که روی زخم و اطراف آن را کاملا بپوشاند. پانسمان را دقیقا روی زخم قرار دهید و هرگز آن را جابه‌جا نکنید. در صورت جابه‌جا شدن پانسمان آن را عوض کنید. حرکت پانسمان می‌تواند میکروب‌های سطح پوست را به سمت زخم هدایت کند.

۴) در صورتی که خون به پانسمان نفوذ کرد، هرگز پوشش روی زخم را برندارید. برای بند آوردن خونریزی، گاز یا دستمال بیشتری روی پوشش قبلی زخم قرار دهید.

۵) گاز استریل را در ۴ طرف با چسب روی پوست ثابت و سپس بانداژ کنید.

توصیه‌ها

بتادین با نام (پوویدون آیوداین)‌ یک محلول میکروب‌کش قوی بوده و می‌تواند تمام انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را نابود سازد. نکته بسیار مهم آن که این محلول تا زمانی که روی پوست خشک نشود، هیچ اثری ندارد.

-ز نفوذ این محلول به داخل زخم باز خودداری کنید، چراکه به دلیل داشتن املاح ید ممکن است موجب حساسیت در افراد شود.

- برای پوشاندن زخم از پنبه استفاده نکنید، چراکه اغلب پنبه‌ها غیراستریل هستند.

- بدون نظر پزشک از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید، چراکه پماد جلوی خون‌گیری بافت اطراف زخم را گرفته و ترمیم را به تعویق می‌اندازد.

- در صوتی که زخم عمیق، خونریزی شدید و دو لبه زخم به‌هم نمی‌رسند برای بخیه زدن به بیمارستان مراجعه کنید.

- تعویض پانسمان را هر روز و اگر مرطوب یا کثیف شد زودتر انجام دهید.

- از کندن دلمه زخم اجتناب کنید، چراکه ترمیم را مختل می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

- اگر محلول ضدعفونی‌کننده در دسترس نبود برای تمیز‌کردن زخم از آب و صابون استفاده کنید.


منبع :آفتاب

بهبود زخم

ترمیم زخم

درمان زخم

درمان سریع زخم

زخم

چگونه زخم را درمان کنیم

۹۶/۰۷/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
mehdi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی