کارهای اولیه در هنگام خراشیدگی پوست


خراشیدگی – کارهایی که در صورت ایجاد خراشیدگی باید به‌منظور التیام پوست انجام دهید

خراشیدگی (ساییدگی) جراحتی پوستی است که پوست را پاره یا ساییده می‌کند. اکثر خراشیدگی‌ها، سطحی هستند و به عمق پوست نفوذ نمی‌کنند اما برخی لایه‌های متعدد پوست را از بین می‌برند. معمولاً خراشیدگی خونریزی کمی دارد اما شاید مایعی صورتی رنگ از آن خارج شود. اکثر خراشیدگی‌ها خفیف هستند و معمولاً درمان‌های خانگی برای مراقبت از جراحت آن‌ها کافی است.
خراشیدگی معمولاً در آب‌ و هوای گرم بیشتر اتفاق می‌افتد زیرا پوست دست‌ها و پاها عریان‌تر است. معمولاً در اثر حادثه یا زمین خوردن ایجاد می‌شود اما هر زمان که پوست روی سطحی سخت مثل زمین، پیاده‌رو، فرش، زمین‌بازی مصنوعی یا آسفالت (راش آسفالت) کشیده شود هم ممکن است خراشیدگی ایجاد شود. کودکان مدرسه‌ای بین ۵ تا ۹ سال بیشتر در معرض وقوع خراشیدگی‌ها هستند.
خراشیدگی‌ها ممکن است در هر ناحیه از بدن اتفاق بیفتند اما معمولاً در نواحی استخوانی مانند دست‌ها، ساعدها، آرنج‌ها، زانوها یا ساق پاها ایجاد می‌شوند. خراشیدگی‌های روی سر یا صورت بدتر ازآنچه هستند به نظر می‌رسند و خونریزی زیادی دارند زیرا خون‌رسانی به آن ناحیه زیاد است. جلوگیری از خونریزی کمک خواهد کرد تا شدت جراحت مشخص شود. خراشیدگی‌ها معمولاً دردناک‌تر از بریدگی‌ها هستند زیرا ناحیه بزرگ‌تری از پوست پاره می‌شود و انتهای عصب‌های بیشتری بی‌حفاظ می‌ماند.
نحوه بهبودی خراشیدگی‌ها به عمق، اندازه و محل آن‌ها بستگی دارد. گاهی جراحتی که موجب خراشیدگی شده منجر به ایجاد یک یا چند بریدگی هم می‌شود که شاید نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب بریدگی‌ها مراجعه کنید.



در صورت ایجاد خراشیدگی باید چه‌کار کرد؟

وقتی خراشیدگی ایجاد شد:

  • با فشار مستقیم روی جراحت، خونریزی را قطع کنید.
  • بررسی کنید که آیا بافت‌های دیگر مانند رگ‌های خونی، عصب‌ها، تاندون‌ها، مفاصل، رباط‌ها، استخوان‌ها یا اعضای داخلی هم صدمه دیده‌اند یا نه.
  • بررسی کنید که آیا نیاز به درمان و معاینه پزشکی دارید یا نه.
  • به‌منظور جلوگیری از عفونت (هم عفونت‌های باکتریایی و هم کزاز)، کاهش بر جا ماندن اثر جراحت و جلوگیری از بروز پدیده‌ای با نام «تتو» (اگر گرد و غبار یا اجسام ریز روی خراشیدگی باقی بمانند، پوست جدید روی آن شکل می‌گیرد و آن‌ها از زیر پوست دیده خواهند شد و معمولاً شبیه تتو هستند) جراحت را تمیز کنید و گردوغبار و اجسام باقیمانده را از روی خراشیدگی پاک کنید.
  • بررسی کنید که آیا نیازی به واکسن کزاز دارید یا نه.

علائم خود را بررسی کنید تا بفهمید آیا نیازی به مراجعه به پزشک دارید یا نه و اگر نیاز بود، چه زمانی باید مراجعه کنید.


منبع : 

ترنجان