داروی گیاهی برای درمان خانگی زخم بستر  (بخش اول )



یکی از عوامل اصلی زخم بستر،فشار زیاد و سایش پوست است که پس از خوابیدن یا دراز کشیدن به مدت طولانی روی یک ناحیه خاص ایجاد می شود.همچنین می‌تواند بر اثر پوشیدن لباس‌های کثیف در طول زمان ایجاد شود.

افراد به دلیل وجود مشکلات حرکتی ناشی از وضع سلامت پایین،ضعف،فلج و کما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به زخم بستر هستند.عوامل خطر شایع دیگر عبارتند از پوست حساس و شکننده بر اثر پیری،دیابت،از دست دادن حواس قسمت های مختلف بدن،کاهش وزن در طول بیماری‌ های مزمن و بلند مدت،سوءتغذیه،کم آبی بدن،پوست خیلی خشک و بیش از حد سیگار کشیدن.

علایم شایع زخم بستر عبارتند از تغییر در رنگ پوست،درد،خارش،ترشح چرک یا ضایعات پوستی.اگر به‌ موقع رسیدگی نشود می‌ تواند منجر به ایجاد زخمی عمیق گردد و علایم عفونت تا فساد اندام پیش رود.

هیئت مشاوره زخم فشاری ملی،علائم زخم بستر را در دسته تعریف کرده است تا تشخیص و درمان بهتر صورت گیرد.

زخم بستر اغلب باسن ها،شانه،پوست ستون فقرات،پشت بازوها و پاها،پشت سر و پوست پشت زانو را تحت تأثیر قرار می دهد.

اقدام‌های بهداشتی لازم باید انجام گیرد تا زخم بستر شفا یافته و خطر عفونت کاهش یابد.همچنین می‌توان تعدادی از درمان های آسان خانگی را امتحان کرد تا ناراحتی به حداقل برسد و سلامتی حاصل شود.به علاوه نظارت پزشکی مناسب شدیداً توصیه می شود.

در اینجا 10 درمان خانگی برای زخم بستر آورده می شود.

1. تغییر وضعیت

تغییر موقعیت بدن استرس و فشار روی پوست که می‌تواند زخم های موجود را تحریک کند کاهش می دهد.همچنین خطر ایجاد زخم های جدید را کم می کند.

– اگر قسمت بالای بدنتان به اندازه کافی نیرو دارد می‌توانید هر چند ساعت با استفاده از یک وسیله مانند طنابی که روی تخت آویزان شده است جابجا شوید و وضعیت خود را تغییر دهید.

– اگر روی صندلی چرخدار هستید سعی کنید هر 30 دقیقه یک بار سنگینی خود را به طرف دیگر بدن انتقال دهید.

– مراقبان باید برای بلند کردن و تغییر وضعیت بیماران به منظور کاهش خطر سایش و بریدگی از ملافه استفاده کنند.این کار باید هر تا ساعت تکرار شود.

2. آب نمک

برای اینکه زخم بستر سریعتر درمان شود،زخم ها را با آب نمک بشویید.زخم هایی که به طور کامل تمیز نمی‌ شوند بیشتر مستعد عفونت و التهاب هستند.آب نمک مایعات اضافی زخم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود از شر پوست های مرده خلاص شوید.

-2 قاشق چای خوری نمک به یک فنجان آب اضافه کنید.

– آن را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود.

– این محلول را برای پاکسازی نواحی آسیب دیده بدن استفاده کنید.

– اجازه دهید این نواحی به طور کامل خشک شوند و سپس آن‌ ها را با بانداژ بپوشانید.

– چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

3. زردچوبه

زردچوبه روند درمان زخم های بستر را سرعت می بخشد.همچنین خواص ضد التهابی،ضد عفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی دارد که به بدن کمک می‌کند با علایم عفونت مقابله کند.

– نواحی آسیب دیده را با آب استریل یا آب نمک بشویید.مقدار کافی از پودر زردچوبه را برای پوشاندن زخم روی محل بریزید.ناحیه مورد نظر را با بانداژی تمیز بپوشانید.برای تسریع بهبودی روزی سه بار این کار را تکرار کنید.

– همچنین می‌توانید در شیر داغ مقداری زردچوبه ریخته و روزی دو بار بنوشید.

4. عسل

عسل دارای خواص ضد عفونی کنندگی طبیعی است و می‌تواند زمانی که زخم های خفیف بستر وجود دارد پوست را تسکین دهد.می تواند باعث رهایی از درد شود و خارش را کاهش داده و بهبودی را تسریع نماید.همچنین عسل می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

– ترکیبی غلیظ و به نسبت مساوی از عسل و شکر درست کنید.این ترکیب را به نواحی آسیب دیده بدن بمالید و روی آن را به وسیله بانداژ بپوشانید.روزی یک بار این کار را تکرار کنید.

bed-sores-زخم بستر

– همچنین می‌توانید عسل را روی یک برگ بزرگ درخت موز ریخته و برای چند ساعت روی آن دراز بکشید.روزانه این کار را تکرار کنید.





منبع :  khalayegh